Debat:

Nye fremskridt truer

Af Ditlev V. Petersen, Kærvej 8, Termestrup, DK-8544 Mørke:

"Mens vi med voksende tålmod og øvelse afventer Letbanens komme, sker der en lille ændring i den kollektive trafik (hvad der nu er tilbage af den). De gamle periodekort af pap udgår, og erstattes af et elektronisk rejsekort. En lille ændring og da papkortene har fungeret fortrinligt i årevis, er der ingen grund til, at de ikke også skal moderniseres. Hvorfor skal man lade noget fungerende tilbage, klippekortene er jo erstattet af apps. Vi må bøje os for fremskridtet.

Det moderne rejsekort har da også en masse »fordele«. Hvor jeg i dag kan se, at kortet gælder til og med d. 27. februar, så vil jeg for fremtiden skulle stole på, at en evt. optankningsaftale fungerer, og at det store digitale system faktisk også fungerer, når jeg bipper mit kort ind, når jeg stiger på bussen. At det af og til tager lang tid for andre rejsende, at få lortet registreret (det ser jeg meget tit), og at det vil forsinke busserne yderligere, er småting. Skulle det ved en kontrol vise sig, at elektronikken ikke har fungeret, så vil tvivlen altid falde ud til Midttrafiks fordel. Altså er der ingen grund til at begynde at skælde ud. For modsat periodekort og klippekort kan jeg selv ikke se, om jeg har gjort min pligt til systemets tilfredshed.

Rejsekortet har en vis tradition for, at passagerne er klienter, der rager systemets designere en høstblomst. Muligvis gør de dog alt, hvad de evner, og ingen er forpligtet ud over sine evner. Den farceagtige procedure, man skulle gennemføre, hvis man fik et nyt dankort, er velkendt. Politikens At Tænke Sig lavede en parodi, hvor det eneste, der ikke var ordret gengivet, var kravet om at afsynge Kong Kristian. Man kunne ikke bare skifte sit kort, man burde tage tre dage fri. Nå, det er vist blevet lidt smartere, dog skal man helst også have en fungerende jernbanestation i nærheden.

Hvis man rejser jævnligt mellem f.eks. Ringsted og Roskilde, så skal man løbende overvåge systemets registreringer over en web-tjeneste. For den tur til Roskilde kan vise sig at være afsluttet i Frederikshavn. Rejsekortets tjenende ånder siges dog at være flinke til at rette. Men man skal altså bruge tid på at kontrollere skidtet.

Bipper man ind for at tage til Horsens (hvad skal man egentlig i Horsens?), og toget så bliver stærkt forsinket (det kan jo ske, at tog går i stykker, skinner revner eller der er signalfejl – eller nogen har kastet sig ud foran et tog), så skal man også huske at se efter, hvad man egentlig har betalt for. For har turen til Horsens taget for lang tid, så får man en bøde. Med mindre man klager.

Når man skal af bussen (toget og Letbanen er foreløbigt ret hypotetiske), skal man endelig huske at bippe ud i bussen. Så må de andre passagerer og bussen sgu' vente, til lortet har kvitteret. Ellers får man en bøde. Skal man videre med en anden bus, behøver man vist ikke bippe ud, men kan bippe ind i den næste bus. Så må man håbe, at den kører, og at den første bus ikke var så meget forsinket, at man har misset den næste.

Hvad ligner det også at være så gnaven? Ordentlige mennesker og folk der har råd, har da for længst købt en bil. Så jeg er altså ikke et ordentligt menneske. Jeg kan jo også cykle hele vejen. 40 km i blæsevejr og stærkt bakket terræn er da ingenting for en overvægtig ung mand på – 55? I hvert fald ville overvægten få … ben at gå på! Måske kunne jeg i det mindste få råd til en af de nye kamikaze-elcykler?

En anden ting, der bekymrer mig (uden grund naturligvis, der er helt klart tale om paranoide vrangforestillinger) er den massive overvågning, som dette geniale system medfører. Hvis jeg vil rejse kollektivt uden at betale en formue for kontantbilletter, så er der altså en computer, der nøje ved, hvorfra og hvortil og hvornår. Det samme gælder om de andre passagerer. Med moderne teknikker til big data analyser kan man så se, om der er et sammenfald med andre interessante personers rejsemønstre. Har jeg måske deltaget i et skummelt møde, en animeret fest eller en demonstration, der udartede sig? Den, der ikke har noget at skjule, enten lyver eller burde få sig et liv!

Selvfølgelig vil disse data ikke være frit tilgængelige. Heller ikke for folk, der kunne have en interesse i oplysninger om mere celebre personer end latterlige mig. Lige så lidt som dankortets data er tilgængelige for f.eks. Se og Hør eller politiets registre med oplysninger om politikeres spritdomme er frit tilgængeligt for pressen og svenske hackere. Vis nu Magten lidt tillid!

Hvem ved, om man måske en dag kan fange en pædofil eller en terrorist ud fra rejsekortets data? Hvis ikke, så har systemet vel bare vist sin værdi?

Periodekort af pap skal forresten stadig kunne købes til brug i Århus. Er århusianere sværere at tryne? Er det bedst at ordne Århus til sidst?

Men jeg er paranoid og pivet! Faktisk har jeg længe kørt på et overvågningsmæssigt frihjul. For jeg har normalt min mobiltelefon slukket, så jeg spores ikke ud fra mastedata. Den slags registreres stadig i Danmark, med justitsministerens velsignelse, selv om EU-domstolen har erklæret det ulovligt. Nummerplader på biler fotograferes løbende og gemmes, selv om bilen ellers ikke er kendt i forbindelse med nogen lovovertrædelser. Det kunne jo blive nyttigt en dag. Telefonopkald og hver en e-mail registres til »dårlige tider« (dog ikke selve indholdet, med mindre man i forvejen er kendt som en suspekt personage). Vi har efterhånden flere kameraer pr. næse, end man har i Storbritannien.

I Kina har man med stor succes koblet live feed fra kameraer og alt muligt andet til store computersystemer. Foreløbigt kun i enkelte byer, men det skal nok brede sig. Også hertil. Vi må jo heller ikke »maskere« os. Ikke at det ville hjælpe meget, da maskering i dag nemt kan gennemskues af kunstig intelligens. En persons særlige gangart er i øvrigt også velegnet til at identificere folk! Ja, folks måde at gå på, kan afsløre, hvad de går og tænker på. Så man kan gribe ind i tide.

Så lad os omfavne det nye system – mens vi stadig kan bevæge armene."

Publiceret 06 March 2018 13:04

Adresseavisen Syddjurs nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Adresseavisen Syddjurs
SENESTE TV