Overkørslen på Albøgevej, hvor dødsulykken skete 6. juli er efterfølgende blevet sikret med bomme. Arkivfoto: Øxenholt Foto

Overkørslen på Albøgevej, hvor dødsulykken skete 6. juli er efterfølgende blevet sikret med bomme. Arkivfoto: Øxenholt Foto

Minister iværksætter kampagne efter dødsulykke på letbanen

Af
Simon Carlson

Grenaa Den generelle sikkerhed ved overkørsler på de statslige jernbanestrækninger var i tirsdags på dagsordenen under et møde mellem Folketingets transportordførere og transportminister Benny Engelbrecht.

Ministeren havde indkaldt til mødet efter den tragiske ulykke 6. juli på overkørslen ved Trustrup. Her mistede en 34-årig norsk mand og hans syvårige søn livet, da deres bil blev ramt af et letbanetog.

Ulykken og det efterfølgende møde med transportordførerne får nu transportministeren til at igangsætte en oplysningskampagne, som skal øge opmærksomheden og sætte fokus på sikkerheden på landets jernbaneoverskæringer.

"Jeg ved, hvor meget hver eneste tragiske ulykke på jernbanen påvirker de indblandede familier, pårørende og lokoførere. Det skal vi gøre alt, hvad vi kan for at undgå. Vi arbejder derfor også på højtryk for at få sikret eller nedlagt overkørslerne på det statslige jernbanenet. Mit formål med at mødes med transportordførerne i dag (tirsdag 10. september, red.) var at give en generel status for arbejdet, så vi alle har et fælles udgangspunkt til at drøfte, om vi kan gøre endnu mere for at forbedre sikkerheden. Jeg sætter samtidig nu gang i en oplysningskampagne, som skal øge opmærksomheden hos os alle, når vi krydser en overkørsel, siger transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.

På mødet præsenterede Banedanmark ligeledes en status på arbejdet med at nedlægge eller opgradere overkørsler, som forligskredsen bag ”En grøn transportpolitik” igangsatte i 2009.

Fakta

Sikrede og usikrede overkørsler

  • Ved usikrede overkørsler skal krydsende trafikanter selv orientere sig og sikre sig fri passage.
  • Sikrede overkørsler kan enten være mærket med klokke og blinklys, en halvbom, der dækker halvdelen af vejen, eller helbom.
  • Banedanmark har nedlagt eller opgraderet 388 overkørsler siden 2009.
  • Overkørsler sikret med lys og klokke vil løbende blive opgraderet og reduceres fra 84 til 12 med udrulningen af Signalprogrammet frem mod 2026.
  • Banedanmark oplyste på mødet, at alle usikrede overkørsler på Grenaabanen enten er opgraderet eller nedlagt den 1. oktober 2019

Publiceret 12 September 2019 18:08