Så, nu passer ryglænets hældning – armene skal være temmelig bøjede.

Så, nu passer ryglænets hældning – armene skal være temmelig bøjede.

Sådan sidder du korrekt bag rattet

Det er vigtigt at have fuld kontrol over rattet - især i det glatte halvår

Af
Flemming Haslund

SIKKERHED Ikke for langt fra. Ikke for tæt på. Hænderne ud for klokken kvart i tre.

Så simpelt er det vitterligt at sætte sig korrekt bag rattet. At netop den korrekte kørestilling er så afgørende skyldes, at den slet og ret er en forudsætning for, at man som fører kan reagere rigtigt og hurtigt, hvis man er på vej i en kritisk situation.

Og når vi nævner dette igen, igen netop nu, er det jo fordi, vi nu er på vej ind i vintersæsonen med glatte veje. Og klart – her er risikoen for at få en udskridning så meget større. Og netop her er det yderligere nødvendigt, at man kan korrigere på rattet prompte.

Det perfekte greb om rattet – hænderne holder ud for klokken kvart i tre.

Det perfekte greb om rattet – hænderne holder ud for klokken kvart i tre.

Men hvis man gør det, er der til gengæld også langt større chance for, at man kan redde sig ud af en udskridning og undgå en tur i grøften, en tur på taget eller det, der er værre.

Det er ikke svært

Det er på ingen måde svært. Hør nu bare her:

Først indstiller man sædets afstand fra pedalerne. Sædet skal placeres, så man lige sidder med benene en anelse bøjede. Ryk sædet frem og tilbage, til afstanden passer.

Dernæst skal ryglænets hældning justeres – og her kommer i øvrigt indstillingen af rattet i spil. De to skal passe til hinanden, så armene er let bøjede, faktisk tæt ved 90 grader nede ved albuen.

Se så – den korrekte kørestilling, begyndelsen til at undgå at køre i grøften.

Se så – den korrekte kørestilling, begyndelsen til at undgå at køre i grøften.

Her kan det blive nødvendigt at prøve med et par indstillinger af ryglæn. Prøv dig lidt frem – det skal ende med, at du ikke ligger for meget ned, og at armene er let bøjede. Så passer det.

Så; nu er sæde, ryg og rat indstillet korrekt. Så er der kun én ting at huske, nemlig at holde på rattet klokken kvart i tre, altså ud for de to rategre. Og dermed altså ikke klokken ti minutter i to, som man lærte for år tilbage.

Kvart i tre er korrekt, fordi man så kan dreje hele vejen rundt i én bevægelse. Netop dét kan være 'tricket', der forhindrer, at du skrider i grøften, hvis du pludseligt bliver overrasket af en vej, der alligevel er pokkers glat.

Publiceret 13 November 2018 15:45