I perioden 2011-2015 skete der ifølge Rådet for Sikker Trafik 31 alvorlige ulykker i Danmark, hvor en bil overså en motorcykel, når bilen skulle krydse en vej. Her testes systemet, der advarer begge førere for at forhindre en ulykke. Foto: Ralf Grömminger
I perioden 2011-2015 skete der ifølge Rådet for Sikker Trafik 31 alvorlige ulykker i Danmark, hvor en bil overså en motorcykel, når bilen skulle krydse en vej. Her testes systemet, der advarer begge førere for at forhindre en ulykke. Foto: Ralf Grömminger
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Ny teknologi: Motorcykler og biler taler sammen

Bosch udvikler teknologi, så motorcykler selv kan advare andre trafikanter om, hvor de er. Målet er at forhindre en tredjedel af alle ulykker med motorcykler

Af Steen Bachmann
vroom@sondagsavisen.dk

Der er sket en enorm forbedring af sikkerheden i biler de seneste 20 år, men motorcyklerne hænger i bremsen. De mest alvorlige typer af ulykker med motorcykler er imidlertid relativt lette at forhindre. Det viser en test foretaget hos Bosch's store testcenter syd for Frankfurt.

15 procent af alle ulykker med motorcykler i Danmark sker, hvor en bil drejer til venstre og overser en modkørende motorcykel. Det viser en opgørelse, som Rådet for Sikker Trafik har foretaget. I perioden 2011-2015 førte denne type af ulykker til 15 dræbte og 121 alvorligt kvæstede motorcyklister.

Hos Bosch forsker man i at bygge en slags digitalt skjold rundt om motorcyklen. Hvis en bil ser ud til at ville dreje ind foran motorcyklen, lyder der en høj akustisk alarm i motorcyklistens hjelm, samtidig med at motorcyklens elektroniske stabilitetssystem gør klar til en katastrofeopbremsning eller en undvigemanøvre.

Bilisten får i god tid en advarsel på sit navigationssystem om, at der kommer en modkørende motorcyklist. Hvis han eller hun alligevel kører frem, vil bilen aktivere sin nødbremse for at undgå en kollision.

Systemet fungerer også ved vognbaneskift og sammenfletninger, i vejkryds og i rundkørsler.

Sådan fungerer det

Bosch lader biler og motorcykler kommunikere via et åbent netværk (wlan), hvor det kun tager et par millisekunder at overføre kommunikation mellem to køretøjer.

Bilmærker som Volvo, Tesla og Audi bruger allerede standarden, der har til formål at øge sikkerheden i trafikken. Systemet kan for eksempel advare bagvedkørende om en parkeret bil, advare om sort is på vejbanen eller advare om en motorcykel, der kommer bagfra i høj fart.

Ingeniør Henning Heikes fra Bosch fortæller, at motorcyklen op til ti gange i sekundet modtager informationer om andre køretøjers type, placering, hastighed og kurs i en radius, der løbende tilpasses.

I en trafikkø er det mest interessant, hvad der sker tæt på, men ved 250 km/t vil man gerne vide, hvad der sker langt forude. Motorcyklens indbyggede computer vurderer eventuelle trusler og tager forholdsregler for at undgå dem, hvis det er nødvendigt.

Systemet er idiotsikkert

Vi tester systemet på Boschs testcenter ved at køre fra en mindre sidevej ud på en landevej.

Vi overser med vilje en motorcykel, der kommer fra højre med 80 km/t. Allerede før, vi standser ved hajtænderne, har systemet med lyd og billede gjort opmærksom på motorcyklen, og bilens nødbremse er standby til at slå til, hvis det er nødvendigt. Samtidig har motorcyklisten fået besked i sit øre om, at en bil fra en sidevej kan udgøre en risiko.

Systemerne forventes at dukke op i nye motorcykler hurtigst muligt, og Bosch håber, at de bliver lovpligtige.

Publiceret: 18. Juni 2017 11:30

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Adresseavisen Syddjurs

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt
ERROR: Macro disqus is missing!