De Danske Gærfabrikker ændrer retning efter fremtiden

Bagegær er ikke et vækstmarked. Derfor er De Danske Gærfabrikker på vej i en ny retning

Af
Af Nicole Wolter

Selvom danskerne bager mere, er salget af bagegær stagnerende. De private forbrugere køber mere gær i butikkerne, men håndværksbagerne og industrien aftager mindre.
Den udvikling er årsagen til, at der er forandringer i gang hos De Danske Gærfabrikker i Grenaa. Det fortæller Nicolai Jensen, administrerende direktør.
"Vi har stigende omsætning, men kurven på bagegær er flad, og vi skal virkelig kæmpe. Bagegær er grundlæggende ikke et vækstmarked, og vi ser desværre ingen vækst på bagegær ude i horisonten," siger Nicolai Jensen.
Derfor satser De Danske Gærfabrikker - Danmarks eneste producent af melassesprit og bagegær - på nye produkter. Det er for eksempel fødevareingredienser som naturlig smagsgiver og -forstærker. På en måde er det et paradoks, at danskerne bager mere, men at markedet for bagegær alligevel stagnerer.

Brød er ikke bare brød

"Vi har i to år set, at de private danskere køber mere gær i detailhandlen, og at det er jævnt fordelt hen over året - også selvom brødtyper, der er mindre sukkerholdige og langtidshævet, og som altså kræver mindre gær, er moderne. Vi tror, det skyldes den store værdi, der er forbundet med at have tid til at bage i hjemmet," siger Nicolai Jensen.
Det omkringliggende samfund afspejler den ændrede forbrugeradfærd.
"Vi ser for eksempel bageprogrammer og kogebøger med fokus på det gode brød. Det er upmarket-kæder som Lagkagehuset og Emmerys, der har ændret forbrugeradfærden. Det skyldes, at det er en billig luksus at bage. Det ligger i tiden," siger direktøren.Især håndværksbagerne mærker det vigende marked: "Der er færre af dem, og de sælger mindre. Der er en årlig nedgang i kilo brød på fem-ti procent," fortæller direktøren.

Fra venstre reparatør Bo Ladefoged, der har været på fabrikken i 34 år, og direktør Nicolai Jensen, i fabrikkens hjerte, hvor gærstammen dyrker den industrielle gær. Hele processen er elektronisk overvåget.

Fra venstre reparatør Bo Ladefoged, der har været på fabrikken i 34 år, og direktør Nicolai Jensen, i fabrikkens hjerte, hvor gærstammen dyrker den industrielle gær. Hele processen er elektronisk overvåget.

Den nye silo

Den kvadratiske silo, der i en lidet flatterende brun farve rager op over fabrikken, er på mange måder symbolet på fremtiden.
Derinde producerer fabrikken nye produkter.
"Halvdelen af vores produktion går til bagegær og melassesprit. Den anden halvdel til specialiteter. Det er den del, der vokser - efter at kurven på sprit og bagegær er vendt," fortæller Nicolai Jensen og viser indholdet af en kasse frem.
Heri ligger blandt andet instantsupper, bouillon og dipmix. I de produkter er der ingredienser fra De danske Gærfabrikker, og det er årsagen til, at der også ud i fremtiden er brug for fabriksanlægget i Grenaa.
"Vi investerer i produkter, der er dyrere og har lang holdbarhed. De er til markeder i vækst. Vi har investeret i teknologi, der gør os i stand til at levere kvalitet til fødevareindustrien. Vi har god plads. Vi ligger her også om rigtig mange år," siger Nicolai Jensen.

I Grenaa er der en pilotafdeling med blandt andet et mini produktionsanlæg. Derfor kommer der mange europæiske forskere til Grenaa, hvor nye produkter bliver testet og udviklet.

I Grenaa er der en pilotafdeling med blandt andet et mini produktionsanlæg. Derfor kommer der mange europæiske forskere til Grenaa, hvor nye produkter bliver testet og udviklet.

De Danske Gærfabrikker har fornylig introduceret en ny økologisk bagegær med forbedrede hæveegenskaber på detailmarkedet.

De Danske Gærfabrikker har fornylig introduceret en ny økologisk bagegær med forbedrede hæveegenskaber på detailmarkedet.

Publiceret 16 March 2013 20:06

SENESTE TV