Fessor var et hit at have på besøg på Rønde Skole.

Fessor var et hit at have på besøg på Rønde Skole. Foto: Stine Østergaard

Elever fik besøg af matematiklæreren fra iPad'en

Eleverne i Syddjurs Kommunes folkeskoler kender Fessor fra matematikopgaverne på iPad'en. I starten af ugen var han på besøg i levende live for at lave Fessor-løbet med dem

Af
Stine Østergaard

RØNDE "Hey Fessor, kan du danse floss?"

3. klasserne flokkedes i dansecirkler i onsdags, da EduLab var forbi Rønde Skole med deres frontfigur Fessor. Han er den virtuelle matematiklærer i universet matematikfessor, som de syddjurske skoler sidste skoleår fik adgang til.

I ugens løb har han været forbi Ebeloft Skole, Molsskolen, Marienhoff Skolen, Kolind Centralskole og altså til sidst Rønde skole for at lave Fessor-løbet. Et slags matematikløb, hvor eleverne på deres iPads scanner QR-koder, som giver dem en matematikopgave.

"Det er nogle lidt andre opgaver, end de måske er vant til. Det taler lige så meget til deres logiske sans, i stedet for at være ren matematik," siger Johanne Müller Vistisen fra Edulab, hun er Fessors hjælper.

Matematikvejleder på Rønde Skole Teresa Retsborg Andresen er positiv over den måde at lave anderledes undervisning på ind i mellem.

"Det er rigtig godt, at der er noget bevægelse med, og de bliver udfordret på deres eget niveau. Det er nok ikke her, de lærer noget nyt, men de repeterer og bliver mere sikre i det, og det er også vigtigt," siger hun.

Stine og Asta O. fra 3.a synes, kender Fessor fra undervisningen, hvor de nogle gange arbejder med matematikbøger og andre gange spiller matematikspil med Fessor på iPad'en.

"Han er en god lærer, fordi han er sjov," siger de begge.

Det rygtes da også hurtigt på Rønde Skole, at Fessor var sprunget ud af skærmen og var på besøg på skolen i levende live. Både 2. og 5. klasserne kiggede nysgerrigt til, mens 3. klasserne løste matematikopgaver.

I Fessor-løbet skulle løse en masse opgaver, som man fik ved at scanne QR-koder, der var fordelt på skolen. Man fik point alt efter, hvor godt man løste opgaven. Eleverne var gode til at hjælpe hinanden, når Fessor ikke kunne.

I Fessor-løbet skulle løse en masse opgaver, som man fik ved at scanne QR-koder, der var fordelt på skolen. Man fik point alt efter, hvor godt man løste opgaven. Eleverne var gode til at hjælpe hinanden, når Fessor ikke kunne. Foto: Stine Østergaard

Publiceret 14 September 2018 16:00

SENESTE TV