Rustbeskyttelse øger bilernes levetid og sparer dermed miljøet i forhold til nyproduktion af biler. Pressefoto

Rustbeskyttelse øger bilernes levetid og sparer dermed miljøet i forhold til nyproduktion af biler. Pressefoto

Rustbeskyttelse af bilen er godt for klimaet

Giv bilen længere liv og spar CO2 i nyproduktion, er budskabet

miljø I Syddjurs Kommune har 16.177 familier bil. Selvom det ofte er bedre for klimaet og pengepungen at vedligeholde end udskifte, viser en ny undersøgelse, at 42 procent af regionens bilejere ikke bruger rustbeskyttelse.

Stik imod den gængse opfattelse er det bedre for klimaet at vedligeholde og beholde vores gamle biler end at udskifte dem med nye og mere brændstofeffektive køretøjer, fremgår det af en pressemeddelelse fra Dinitrol.

Selvom rustbeskyttelse ifølge eksperter er den bedste vej til at sikre bilen et langt liv, viser nye tal imidlertid, at fire ud af ti af regionens bilejere ikke har rustbeskyttet deres biler.

Ifølge Danmarks Statistik beholder vi bilerne kortere end tidligere – en udvikling, der ikke gavner klimaet. Den mængde CO2, der bliver brugt i produktionen af moderne biler, er nemlig op til fem gange højere end den årlige udledning fra en gennemsnitlig bil.

"Produktionen af en ny bil koster isoleret set mellem 10 og 15 ton CO2, når vi medregner hele forsyningskæden. Til sammenligning udleder en typisk bil omkring tre ton om året. Man skal dermed køre rigtig mange kilometer årligt eller have en bil med virkelig dårlig brændstoføkonomi, før det med klimabrillerne på kan svare sig at købe en ny," forklarer videnskabelig klimarådgiver i den grønne tænketank Concito Torben Chrintz i pressemeddelelsen fra Dinitrol.

Man skal som tommelfingerregel køre mere end 25.000 kilometer om året og samtidig have en bil, der kører mindre end 14 kilometer per liter , før det giver mening at købe en ny bil for klimaets skyld.

Analyseinstituttet YouGov har netop foretaget en undersøgelse på vegne af Dinitrol, der viser, at 42 procent af bilejerne i Region Midtjylland ikke har givet deres bil rustbeskyttelse.

Ud over længere levetid og større sikkerhed, da rust i undervognen øger risikoen for personskader ved kollisioner, bidrager rustbeskyttelse også til færre og lavere værkstedsregninger, lyder det fra Dinitrol, der har center i Kolind.

Biler bliver bygget til at leve mellem 7 og 12 år, men ifølge Jan Ole Helbo fra Teknologisk Institut, kan biler sagtens holde op til 18 år, hvis de får den rigtige vedligeholdelse.

jesl

Publiceret 20 January 2019 22:00

SENESTE TV