Stolaerne indvies ved gudstjenesten i Marie Magdalene Kirke Påskedag klokken 11, hvor Tina Skov Løbner er prædikant og vil bære den uskyldsrene, hvide stola, i blødt silke.

Stolaerne indvies ved gudstjenesten i Marie Magdalene Kirke Påskedag klokken 11, hvor Tina Skov Løbner er prædikant og vil bære den uskyldsrene, hvide stola, i blødt silke.

Præsterne indvier nyt tøj Påskedag

Fem kreative kvinder har produceret fire smukke stolaer, som præsterne ved Marie Magdalene, Koed og Pindstrup Kirker nu kan iklæde sig ved særlige, festlige lejligheder

Af
Lars Norman Thomsen

MARIE MAGDALENE Påskedag indvier præsterne og menigheden i fællesskab fire nye stolaer ved gudstjenesten i Marie Magdalene Kirke klokken 11.

En stola er et langt bredt bånd, der hviler på skuldrene. Oprindelig blev stolaen båret under messehagelen og var kun delvis synlig.

Efter reformationen (1517) forsvandt stolaen helt, men nu har den fået en renæssance (genfødsel) som et selvstændigt stykke kirketøj, der bruges på samme måde som messehagelen. Stolaen er en slags light-udgave af messehagelen - mere behagelig i for eksempel sommerperioden - og den giver samtidig præsten et festligre udtryk end den sorte præstekjole.

Kreative damer

Det er fem lokale kvinder, der ved fælles hjælp, har leveret de fire stolaer. Ilse Iversen, Else Pedersen, Kirsten Poulsen, Merete Daugaard og Solveig Langballe har været flittige i deres respektive værksteder med hjælp og inspiration fra en kreativ designer, Bettina Andersen, København.

"Det var Tinas (sognepræst Tina Skov Løbner, red.) ide, og herefter blev interesserede inviteret via kirkebladet til at være med. Nogle sprang fra og andre kom til, og det endte med, at vi fem påtog os opgaven," fortæller Solveig Langballe, der ellers er kendt for at arbejde med og undervise i pileflet.

"Vi har hver kunnet bidrage med vores særlige kompetencer inden for knipling, broderi og patchwork, som er de tre discipliner som har været benyttet i vores arbejde med stolaerne," supplerer Ilse Iversen, der i lang årrække har haft patchwork som sin spidskompetence i samarbejde med Else Pedersen og Kirsten Poulsen.

De liturgiske farver

Kvintetten har virkelig taget opgaven på sig, og der ligger pænt mange arbejdstimer bag det færdige resultat.

De fire stolaer i forskellige farver (de liturgiske farver), der hænger smukt på væggen i Solveig Langballes arbejdsrum frem til indvielsen, er formet i blød silke, som er hentet hjem fra England, ligesom lokale Lars Iversen, Marienhoffgården også har bidraget.

Anvendelsen af de liturgiske farver er et katolsk træk, der har vundet indpas også i den lutherske kirke

Den hvide farve symboliserer renhed, hellighed, uskyld og glæde (juledag og påskedagene), rød er ildens, blodets og kærlighedens farve (pinse) - kan også opfattes som 'Guds farve', et symbol på hans kærlighed) - grøn symboliserer foråret og håbet (helligtre-kongers- og trinitatistiden) og lilla er symbolet på anger, bod og bedring, bods- og fastetidens farve (advents- og fastetiden).

Detaljerne

Kvintetten har yderligere kælet for detaljerne foran og bag på stolaerne.

Stolaerne er således på forsiden fremstillet med patchwork i de tilhørende farvenuancer, men vender man stolaerne om, kan man på bagsiden se forskellige kirkelige symboler hentet fra Marie Magdalene, Koed og Pindstrup Kirker eller fra Bibelhistorien.

Smukt og sindrigt fremstillet enten som broderi eller kniplinger.

Efter gudstjenesten Påskedag bliver der rig lejlighed til at nærstudere de fire stolaer ved en efterfølgende reception i Grevekapellet i Marie Magdalene Kirke.

Her vil de fem kreative kvinder også være til stede.

Publiceret 16 April 2019 10:00

SENESTE TV