Søren for bordenden lukker ikke øjnene for fotografen. Han er bare koncentreret om læsningen, mens Alkalær-underviser Rikke Larsen (tv) og mor, Anne Søndergaard, følger med. Foto: Lars Norman Thomsen

Søren for bordenden lukker ikke øjnene for fotografen. Han er bare koncentreret om læsningen, mens Alkalær-underviser Rikke Larsen (tv) og mor, Anne Søndergaard, følger med. Foto: Lars Norman Thomsen

Læsevejen:

Søren godt på vej til at knække læsekoden

Morgentime hos Alkalær-underviser Rikke Larsen i Thorsager sammen med Søren og hans mor

Af
Af Lars Norman Thomsen

?“Nå, lad os komme i gang Søren. Slå op på side 13,” lyder det fra Rikke Larsen henvendt til Søren Søndergaard, som går i 5. klasse på Feldballe Friskole.

Søren har problemer med at knække læsekoden, og derfor har han sammen med sin mor, Anne Søndergaard, taget turen fra Bjødstrup til Rikke Larsen i Thorsager en tidlig morgen, hvor søvnen endnu ikke er kommet helt ud af kroppen.

Rikke Larsen arbejder ved siden af jobbet som lærer på Molsskolen som diplom-uddannet Alkalær-underviser i privat regi.

Alkalær er en sammentrækning af sætningen: “Alle kan lære at læse”.

Fra LUS 9 til 13

Søren og hans mor blev enige om at henvende sig til Rikke Larsen, da de sidste år læste en artikel i Adresseavisen om, at hun var startet som Alkalær-underviser.

“I den tid, hvor Søren har gået hos Rikke, har vi kunnet mærke, at han er blevet meget bedre og gladere for at læse,” siger Anne Søndergaard.

Søren er gået fra LUS-trin til 9 til LUS-trin 13 efter, at han er kommet under Alkalær-underviseren vinger en gang om ugen.

LUS er et pædagogisk beskriveværktøj om børns læsning, der beskriver en læseudviklingsproces skridt for skridt. Det anvendes flittigt i skolerne.

“Det handler først og fremmest om selvtillid, og det er lettere at opbygge hos et barn, der har svært ved at læse, når man som lærer ikke har en hel klasse at skulle koncentrere sig om,” siger Rikke Larsen.

Den kreative proces

Alkalær-metoden tager ud-gangspunkt i alfabetets og sprogets lyde, fordi det at læse netop er at sætte lyde sammen til ord.

“Søren arbejder benhårdt, og det var tydeligt, at han havde motivationen og opbakningen hjemmefra, da han startede hos mig. Opbakning hjemmefra er nødvendigt,” siger Rikke Larsen, som i sin Alkalær-pædagogik vægter meget, at den kreative læseproces bliver legende og sokratisk.

“Søren har fået præsenteret nogle simple teknikker, som han har taget til sig, og det har bragt ham videre. Det er vigtigt, at jeg ikke sidder og retter på ham, men i stedet spørger og lader ham give svarene,” siger Rikke Larsen.

En flot historie, Søren

Søren er meget koncentreret om læsningen hos Rikke Larsen og er god til at lukke ude, at der sidder en skriverkarl og bivåner hans læsetime.

“Nu læser Søren teksterne i fjernsynet,” fortæller hans mor.

“Det er også blevet nemmere at motivere ham til at gå i gang med at læse, når vi er hjemme,” tilføjer hun.

Søren nikker.

“Jeg har kunnet mærke, at Søren har øget sin læsehastighed væsentligt,” supplerer Rikke Larsen, mens hun i samme øjemed sender endnu et par roser i retning af den koncentrerede Søren.

“Du har skrevet en vildt flot historie,” siger hun om ugens hjemmeopgave: En lille stil på i omegnen af 120 ord.
Søren flytter sig lidt på stolen, tydeligvis glad for roserne. “Kun knap 5 procent af ordene i det danske sprog udtales, som de staves, så det er forståeligt, at det for nogle kræver meget at knække læsekoden,” siger Rikke Larsen.

Søren Søndergaard har tidligere gået på Rønde Skole, men skiftede i indeværende skoleår til Feldballe Friskole.

Publiceret 22 January 2016 12:50

SENESTE TV