Vilfred Friborg Hansen med et eksemplar af 'Folk og Liv 1 omkring Kalø Vig', som nu genoptrykkes i forbindelse med udgivelsen af bind 2 i næste uge - 20. oktober. Foto: Lars Norman Thomsen

Vilfred Friborg Hansen med et eksemplar af 'Folk og Liv 1 omkring Kalø Vig', som nu genoptrykkes i forbindelse med udgivelsen af bind 2 i næste uge - 20. oktober. Foto: Lars Norman Thomsen

Folk og Liv:

Vilfred Friborg Hansen klar med nyt bind

Der venter de mange læsere med interesse for lokalhistorien masser af spændende læsning om Tirstrup Flyveplads fra krigens tid og frem, når Folk og Liv 2 udkommer 20. oktober

Af
Lars Norman Thomsen

RØNDE Corona-situationen har også været stopklods for historikeren Vilfred Friborg Hansen, 78. Han er nu klar med bind 2 i serien 'Folk og Liv omkring Kalø Vig' og havde planlagt at lancere udgivelsen som altid hos Trangbæk Boghandel med deltagelse af presse og bidragydere og en præsentation for offentligheden om aftenen på Kulturhotellet i Rønde.

"Men jeg har måttet aflyse det hele på grund af Coronaen," siger Vilfred Friborg Hansen.

Det samme gælder alle de foredrag, som han været booket til at skulle holde i perioden fra 11. marts 2020 og frem til nu.

"Når andre ikke finder det forsvarligt, kan jeg på trods af alle påtænkte Corona-forholdsregler ikke tillade mig det."

Laver det hele selv

'Folk og Liv 2 omkring Kalø Vig' udkommer 20. oktober, og trods Corona glæder Vilfred Friborg Hansen sig til at præsentere sit nyeste bidrag til lokalhistorien for sine trofaste læsere og nye i flokken.

"Jeg ved, at interessen for vores lokale historie er meget stor, og jeg fornemmer rent faktisk, at den er stigende i disse år, hvor vi netop har fejret mærkedage i forhold til 2. verdenskrig," siger Vilfred Friborg Hansen.

Han har skrevet samtlige bidrag til 'Folk og Liv 2 omkring Kalø Vig', men som altid talt med et hav et mennesker først og tjekket og krydstjekket mulige kilder, før historikeren har sat sig foran computeren og bearbejdet det omfattende materiale.

"Jeg laver det hele selv nu, herunder opsætning og behandling af fotos. Fra min computer ryger det direkte videre til trykkeren (Kolind Bogtryk, red.). Det giver mulighed for en fuldstændig ubureaukratisk og billig og hurtig produktion, jeg kan slippe for momsregnskab og bureaukrati," siger Vilfred Friborg Hansen.

Han begræder bestemt ikke, at produktionen foregår sådan, selv om en grafiker sikkert ville korse sig og kunne pege på masser af fejl.

Hans klare fornemmelse er nemlig, at læserne er ligeglade og meget mere interesseret i indholdet end i formen.

"Det viste interessen efter, at bind 1 var kommet på gaden sidste år. Jeg måtte hurtigt efter jul sætte bestillingen af 2. oplag i gang, og jeg har lige bestilt tredje oplag, fordi erfaringen viser, at når der foreligger et bind 2, så går der samlermani i det, og alle bind 2-købere skal også have bind 1."

Noget at se frem til

Læserne har noget at glæde sig til. Vilfred Friborg Hansen har i de senere år beskæftiget sig meget med Tirstrup Flyveplads, 'Fliegerhorst Tirstrup', som tyskerne kaldte den, og de mange historier, der knytter sig stedet - fra tysk, militær flyvestation til lokal, international lufthavn.

Den militære del af lufthavnen havde stor betydning under Den Kolde Krig, og selv om den gik ind i 1998, er flyvepladsen fortsat fyldt med bunkers, flyverskjul, rester af kanonstillinger og tyske bygninger.

'Danmarks største museum over Den Kolde Krig', lyder overskriften på et afsluttende kapitel i bind 2.

En tidligere kollega til Vilfred Friborg Hansen fra deres fælles tid på Grenaa Gymnasium, Jep Petersen, bidrager med en helt særlig oplevelse: "Jeg skød ikke prins Juan Carlos".

Jep Petersen var værnepligtig flyversoldat på Flyvestation Tirstrup fra september 1971 til juli 1972 efter at have færdiggjort sin uddannelse som cand.mag. i matematik og fysik ved universitetet i foråret 1971. Han nåede i tide sammen med en soldaterkammerat at undlade at skyde mod den senere spanske konges sorte bil, der helt uden om alle sikkerhedsforanstaltninger og forholdsregler, var kørt ind på lufthavnsområdet. Det var i terrorismens gryende tidsalder, så skikkerheden skulle være i top. Hvad det kunne have betydet for verdenshistorien, hvis ikke ikke en snarrådig Jep Petersen havde reageret i tide og genkendt Juan Carlos, kan man i dag kun gisne om?-

Publiceret 14 October 2020 17:00