I regeringens infrastrukturplan er der i øjeblikket kun afsat penge til arbejdet med at forbedre vejforbindelsen til Aarhus Airport. Strækningen fra Bale til Tåstrup skal ifølge planen udvides til en 2+1 motortrafikvej. Det projekt er der afsat 100 millioner kroner til.

I regeringens infrastrukturplan er der i øjeblikket kun afsat penge til arbejdet med at forbedre vejforbindelsen til Aarhus Airport. Strækningen fra Bale til Tåstrup skal ifølge planen udvides til en 2+1 motortrafikvej. Det projekt er der afsat 100 millioner kroner til.

Ingen forlængelse af motorvejen på Djursland:

"Det må jo være en forglemmelse. Det er ikke acceptabelt"

Der var ikke meget Djursland at spore i den store plan for fremtidens infrastruktur, som regeringen torsdag fremlagde

Af
Simon Carlson

Djursland Regeringen fremlagde torsdag middag sin plan for Danmarks fremtidige infrastruktur. Under overskriften 'Danmark fremad' præsenterede finansminister Nicolai Wammen, transportminister Benny Engelbrecht og indenrigsminister Kaare Dybvad Bek, hvor og hvordan regeringen vil bruge 106 milliarder kroner frem til 2035 på forbedre infrastrukturen og binde Danmark bedre sammen.

Der er dog ikke meget 'Djursland fremad' at spore, når man zoomer ind på Danmarkskortet over planlagte tilføjelser og forbedringer af infrastrukturen.

Op til regeringens fremlægning af infrastrukturplanen har Djursland-borgmestrene Jan Petersen og Ole Bollesen sammen med deres Aarhus-kollega Jacob Bundsgaard ellers parlamenteret ivrigt for, at deres partifæller i regeringen skulle forlænge den nuværende streg af Djursland-motorvej på landkortet..

Særligt Jan Petersen har ønsket en motorvejsstrækning hele vejen til Grenaa for at imødekommende en stigende trafik belastning og behovet for en forbedret infrastruktur til og fra en Grenaa Havn i vækst.

En motorvej hele vejen hen over Djursland er imidlertid ikke en del af regeringens plan, og det skuffer Norddjurs-borgmesteren, at der ikke er tegnet mere af Djursland ind i planerne.

"Jeg tror, der er røget et par streger i redigeringen. Jeg synes ikke, at man med det her udspil leverer den anerkendelse af Grenaa Havn som en af Danmarks vigtige havne med internationale forbindelser og i stærkt stigende vækst. Sagt i gåseøjne, så må det jo være en forglemmelse. Det er ikke acceptabelt," siger Jan Petersen.

Konkurrencen skævvrides

På tirsdag indleder regeringen forhandlingerne med resten af partierne i Folketinget om fremtidens infrastruktur.

Jan Petersen noterer sig derfor også, at der er tale om et udspil fra regeringen og ikke et endeligt resultat. Derfor vil hans udgangspunkt herfra fortsat være, at der skal sættes penge af til at lave en forundersøgelse af effekten og omkostningerne ved at forlænge Djursland-motorvejen.

Borgmesteren skæver blandt andet til, hvordan andre byer med større havne er blevet tilgodeset på infrastrukturen. Senest i dagens udspil, hvor regeringen lægger op til at forlænge Kalundborg-motorvejen og dermed strække sig hele vejen til Kalundborg.

Det er med til at skævvride mulighederne for de enkelte havnebyer, mener Jan Petersen.

"Der er allerede sket forbedringer på infrastrukturen til havne, som kan sammenlignes med Grenaa Havn, men stadigvæk bliver vi overset. På den måde stiller man Grenaa Havn i en konkurrencemæssigt dårligere position. Det er jeg uforstående overfor," konstaterer borgmesteren.

Savner anerkendelse

Jan Petersen mener således, at Grenaa Havns direkte forbindelse til resten af Skandinavien gennem ruten Grenaa-Halmstad langt fra får den agtelse, den fortjener gennem den nye infrastrukturplan.

"Jeg mangler en anerkendelse af, at den rutedækning, vi har fra Grenaa til Halmstad, har en betydning. Den har betydning for hele Østjylland. Det forventer jeg, at der bliver respekteret og taget med ind i forhandlingerne om en forundersøgelse af motorvejen. Det vil også være med til at give noget sikkerhed for hele Djursland," lyder det fra Norddjurs-borgmesteren.

Publiceret 08 April 2021 19:30