Den bedste guide er lokal

Visit Aarhus vil i ny kampagne trække endnu flere danskere til Aarhus-regionen i år

Artiklens øverste billede

Leder du efter de bedste børneoplevelser i byen? Eller vil du have det maksimale ud af en dag i Mols Bjerge? Så lyt til de lokale. De kender de lokale perler bedst og ved, hvad de vil anbefale, hvis de får gæster udefra.

VisitAarhus er netop gået i luften med en ny kampagne for at trække danskere til Aarhusregionen i år. Det sker via personlige anbefalinger fra de lokale. En undersøgelse foretaget af Epinion for VisitDenmark viser, at over 25 procent af de gæster, der besøger en feriedestination, gør det på baggrund af personlige anbefalinger. Sidste sommer oplevede Aarhusregionen en stigning i besøgstallet i sommerferien på hele 12,3 procent, mod en stigning på blot 0,4 procent for hele Danmark. En af grundene var en succesfuld kampagne fra VisitAarhus, hvor lokale delte billeder af lokale natur- og kulturperler med hashtagget #vihardethele.

Personlige anbefalinger

I år forsætter VisitAarhus derfor i samme spor med den nye kampagne ’Din bedste guide er lokal’. Nu skal lokale borgere guide gæster til oplevelser i hele Aarhusregionen gennem konkrete, personlige anbefalinger.

»Vores erfaringer fra sidste års kampagne og den viden vi nu har fra VisitDenmarks undersøgelse, fortæller os, at vi er på rette spor, når vi beder de lokale om hjælp til at trække gæster til Aarhusregionen. Der er ingen tvivl om, at det er de lokale, der kender deres eget område bedst. Det er dem, der kan give de bedste tips og tricks, uanset om du skal på vandre- eller cykeltur, på stranden eller i byen. Jeg glæder mig derfor meget til, at kampagnen nu kommer ud at leve og inspirere til de bedste oplevelser i vores destination,« fortæller direktør, Pia Lange Christensen, VisitAarhus, i en pressemeddelelse.

Allerede nu er de første seks guides samlet på hjemmesiden www.dinlokaleguide.dk og mange flere kommer til hen over året. Anbefalingerne skal tiltrække gæster fra hele Danmark, samtidig med at de skal inspirere lokale til nye oplevelser i eget område.

På hjemmesiden kan du blandt andre møde Jon Edlund, kendt fra Den Store Bagedyst, der guider til fem stop i det salte og søde køkken i Aarhus. Asser Øllgaard og Brian Rasmussen fra Randers Regnskov guider til en kanotur på Gudenåen og Kim Rath Kofoed, kendt som BioKim fra Kattegatcentret, guider til en tur på stranden på Norddjurs.

Jeg håber, at min guide kan gøre, at strandturen ikke bare reduceres til en gå- eller badetur, men i stedet suppleres med en sjov aktivitet

Kim Rath Kofoed, Kattegatcentret

»At være lokal guide, taler rigtig godt ind i mit daglige arbejde, for jeg brænder for at få flere til at synes, at natur og dyr er fedt. Når guiden er lokal, bliver det mere troværdigt og ægte. Jeg håber, at min guide kan gøre, at strandturen ikke bare reduceres til en gå- eller badetur, men i stedet suppleres med en sjov aktivitet som gør, at folk bruger længere tid i naturen og forhåbentlig får endnu mere lyst til at tage på tur igen,« siger Kim Rath Kofoed.

’Din bedste guide er lokal’-kampagnen løber hele året. Der kommer løbende nye, spændende guides på siden fra alle dele af destinationen. Guiderne vil variere i indhold i forhold til sæson og interesseområder, så alle typer gæster kan få glæde af dem, uanset om man skal på storbyferie, ud i naturen eller er på ferie med børn eller vennepar.


gs

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen