Kolind Skole får en make-over

Et tilskud til fysiske forbedringer på Kolind Skole falder på et tørt sted. Listen over ønskede renoveringer er lang, og det kommende skoleår handler om at finde ud af, hvor pengene rækker længst.

Artiklens øverste billede
Skoleleder, Lene Kirkegaard, foran Kolind Skole, der kan se frem til flere sysiske forbedringer næste år. Foto: Mark Sigetty Bøje

10 millioner kroner. Det er sandsynligvis det beløb, Kolind Skole får bemidlet til at foretage forbedringer. Selve renoveringerne vil dog ikke begynde før næste skoleår. I første omgang er opgaven nemlig at lægge en plan for, hvordan pengene bliver brugt bedst.

»Vi har fået nogle midler til forbedringer. I løbet af dette skoleår begynder vi at lave projektet; den proces hvor vi vurderer, hvilke behov der er på skolen, og hvad der er vigtigst at prioritere,« siger Lene Kirkegaard, der er skoleleder på Kolind Skole.

Hun fortæller at udfordringen for skolen lige nu, er at mange af skolens faciliteter ikke længere lever op til den måde man bedriver undervisning i 2021. Særligt det at lokalerne på skolen er identiske i størrelse, ønsker skolen at lave om på.

»Vi er heldige med at have et godt fundament. Gode mursten og god plads i forhold til antallet af elever, men nogle af indretningerne er lavet i en anden tid,« siger hun, og uddyber. »Nogle gange er det ideelt at arbejde på store hold, andre gange er det bedre med mindre hold. Det er selvfølgelig vanskeligt, når alle klasselokaler er ens i størrelse.«

Frihed i faglokalerne

I det hele taget ser Lene Kirkegaard gerne, at de på skolen er i stand til at undervise mere fleksibelt i løbet af en skoledag. Derfor er ønsket også at nogle af midlerne går til at opgradere flere af skolens faglokaler.

»Der er et madkundskabslokale, der trænger til en ordentlig renovering, og så har vi faglokaler i håndarbejde og i sy- og billedkunst, som trænger til en fornyelse blandt andet i kraft af faget håndværk og design, der stiller nogle nye krav til faglokalet,« siger hun.

»Hvis vi har et faglokale, hvor de forskellige processer kan arbejde sammen, så kan vi jo lave nogle helt andre forløb for eleverne.«

Lene Kirkegaard, Skoleleder, Kolind Skole

Udfordringen for underviserne i et fag som håndværk og design er nemlig, at de, som skolen er indrettet i dag, er tvunget til at bruge to lokaler til et fag. Et lokale med hårde materialer og et lokale til bløde materialer. Af sikkerhedsmæssige årsager skal der i dette fag være en lærer til stede i hvert lokale. Det betyder, at en underviser ikke kan gå fra det ene lokale til det andet uden at tage alle eleverne med, og det hæmmer undervisningen.

»Grunden til, at man laver er fag som håndværk og design, er for at få de her fagligheder til at spille sammen, og det gør de jo mindre, når man er nødt til at vælge om man går i værkstedet med de hårde materialer eller i værkstedet med de bløde materialer,« siger Lene Kirkegaard, og fortsætter. »Hvis vi har et faglokale, hvor de forskellige processer kan arbejde sammen, så kan vi jo lave nogle helt andre forløb for eleverne.«

Mange ønsker, knap så mange penge

Det er dog ikke kun lokalerne Lene Kirkegaard gerne se forbedret. Skolens rammer trænger i det hele taget til en kærlig hånd.

»For eksempel den store glassal, som vi er rigtig glade for, og som vi jo bruger til at samle hele skolen. I forlængelse af det har vi biblioteket, som igen fungerer mere som skolebiblioteker fungerede engang, hvor det at kunne understøtte den digitale udvikling i de forskellige fag, også er noget vi rigtig gerne vil have givet et løft.«

Det er altså tydeligt, at der er mange renoveringer på ønskesedlen, og Lene Kirkegaard erkender dog også, at der ikke er penge til det hele. Ifølge hende understreger det dog blot vigtigheden af beslutningerne i det kommende skoleår.

»Vi kommer til at vælge, hvor vægten skal lægges, og det er der, hvor vi også har brug for noget sparring på processen, for at finde ud af hvordan vi kommer længst med de midler, der er afsat, så vi kan skabe flest af de løsninger, vi gerne vil have.«

Flere skoler kan få tilskud

I Syddjurs Kommune ser de frem til det øgede læringsmiljø som tilskuddet til Kolind Skole kan bidrage med. Chef for Børn og Læring Per Viggo Larsen er glad for at kunne være med til at skabe bedre forhold for eleverne, også selvom tilskuddets størrelse måske ikke rækker til samtlige forbedringer som skolen ønsker.

»Det er klart, at man altid kan bruge flere midler. Det vigtigste er dog at komme i gang,« siger han.

Per Viggo Larsen fortæller, at de fra deres side løbende kigger på muligheden for, om flere skoler i Syddjurs Kommune kan se frem til tilskud til fysiske forbedringer.

»Når der først er åben for en skole, er der også åben for andre,« siger han.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen