Lille, men sej: Der findes ikke mange som Rønde Sparekasse

Meget få sparekasser og banker i Danmark kan det, som Rønde Sparekasse kan. Nemlig at forblive herre i eget hus. Og vel at mærke et lille et af slagsen.

Artiklens øverste billede
Bankdirektør i Rønde Sparekasse, Jens Haahr. Pressefoto

»Der er nok kun omkring 20 stykker som os,« vurderer Jens Haahr. Han er direktør for den lille sparekasse på Hovedgaden i Rønde, og sådan nogle som den er der ikke mange tilbage af i Danmark.

Det særlige er, at Rønde Sparekasse, efter 154 år, stadig er sin egen, kun har én filial og hverken ønsker eller drømmer om at ændre på det.

»Vi er ikke en ret stor sparekasse, men det er nok i virkeligheden vores styrke.«

Igennem årene har bankens bestyrelse selvfølgelig forholdt sig til spørgsmålet om at udvide eller slå sig sammen med andre institutter, men der har aldrig været ønske om nogen af delene.

»Vores ambition er at fortsætte som selvstændigt pengeinstitut, og det er i sig selv et ret ambitiøst mål i et marked som det, vi er i.«

Rønde Sparekasse startede i Thorsager i 1868 og formålet var en formidling af likviditet fra dem, der havde for meget til dem, der havde for lidt.

I gamle dage var der forskel på banker og sparekasser, men sådan er det ikke mere. Og det er ikke det eneste, der har ændret sig. I dag er der langt færre små, selvstændige institutter end tidligere.

»Antallet af institutter bliver generelt mindre, men især af vores størrelse. Det tog fart efter finanskrisen, hvor mange enten måtte lukke for at undgå konkurs eller som så en fornuft i at fusionere med andre.«

Flere kunder

I den lille filial på Hovedgaden er det et erklæret mål, at der aldrig må være langt mellem kunde og rådgiver. Og det gælder helt konkret. Sparekassen tager simpelthen ikke imod nye kunder, som ikke bor enten på Djursland eller i de tilstødende kommuner, Randers, Favrskov og Aarhus.

«Vi kalder det kirketårnsprincippet. Det man kan se fra tårnet, er det vi dækker. Det giver mening, fordi jo længere væk man kommer fra kunderne, jo sværere er det at give god og nærværende rådgivning.«

Og lige præcis nærvær nævner Jens Haahr flere gange.

»Det er helt sikkert der, vi har en styrke i forhold til de store institutter. Det er klart, dem kan vi jo ikke matche på produkter og rådgivning, men på nærhed kan vi. Vores beslutningsproces er kort, vi kender kunderne indgående, har mødt dem fysisk, og når de pludselig står i en situation, hvor de måske akut skal bruge deres bank, så bliver de ikke stillet om til en hovedtelefoncentral i København.«

Det kan de godt lide, de kunder, som søger Rønde Sparekasse. Og dem bliver der flere og flere af.

»Vi oplever kundetilgang lige nu, og det er også derfor vi søger endnu en kunderådgiver. Om den øgede efterspørgsel skyldes bevægelsen mod et ønske om mere personlig rådgivning eller om det er på grund af befolkningstilvæksten her i området er svært at sige. Det er måske en kombination.«

Men I ønsker nærvær og har ingen ambitioner om at blive større. Er det ikke en lidt romantisk forestilling om det at drive en bankforretning?

»Jo, det er det måske nok, men vores oplevelse er, at der er en øget interesse for netop nærvær, i hvert fald hos vores kunder. Selvfølgelig betyder renten noget, men det er altså også vigtigt at kunne få rådgivning, når man skal bruge det«

Lokale kræfter

Hvert år støtter Rønde Sparekasser lokale foreningers aktiviteter med sponsorater af forskellig karakter. Alt fra reklameskilte i haller, byfester og spejderne til den årlige sommerfodboldskole i byen eller musikarrangementer med foreningen MiR (Musik i Rønde).

»Vores overskud sidste år var 6,7 millioner kroner før skat, og budgettet for de her markedsføringsaktiviteter, hvoraf sponsorater er en stor del af det, udgør en million.«

Rønde Sparekasse er altså med både kundegrundlag og som sponsor godt og grundigt infiltreret i lokalmiljøet, men det stopper ikke der.

Ud af bankens cirka 8000 kunder, både private og erhvervskunder, er hele 2300 af dem det, der hedder garanter. Det vil sige, at de har understøttet sparekassen med kapital, hvilket giver nogle fordele som bedre rente, garantmøder og lignende. Det, der svarer til aktionærer i banker.

»Det er relativt mange garanter, og det er meget, meget vigtigt for os, at vi har så stor lokal opbakning. Vi er meget glade for den,« afslutter sparekassedirektøren.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.