Salget af elbiler i stille vækst
Flere modeller og overkommelige priser løfter salget af elbiler, som år til dato er på 3.196 stk., hvor Tesla Model 3 er i sikker front
salg 3.196 biler syner ikke meget ud af et samlet bilsalg på 173.627 eksemplarer i årets første ni måneder.
Alligevel er det bemærkelsesværdigt, at der nu er kommet mere gang i salget af elbiler herhjemme. I samme periode i fjor var der kun solgt få hundrede elbiler.
Det er ingen hemmelighed, at udskydelse af en afgiftsstigning og en række nye modeller, hvor Tesla Model 3 er trækhesten, har sat mere gang i salget af elbilerne.
Salget sommeren over har fastslået tendensen fra tidligere på året, hvor Tesla Model 3 sætter sig på det meste af sendefladen.
Populært træk
Det er tilskyndet af, at Model 3 er en glimrende bil til en fornuftig pris, men også det faktum, at stærke konkurrenter som Kia e-Niro har leveringstider på 12-18 måneder, mens det cirka et halvt år for Kia e-Soul har skubbet til balancen til fordel for Tesla, som har leveringstider fra tre uger til tre måneder for Model 3.
Hos Tesla kan man mærke, at der nu er kommet gang i et bredt program af Model 3, der både kan fås med baghjulstræk, som Long Rangemodel med firehjulstræk og i en Performancemodel.
Alle kan også fås med anhængertræk, der kan klare 910 kg, og de må bære 65 kg på en tagbagagebærer.
"Danskerne har generelt en stor interesse for elbiler, og vi kan mærke større interesse, efter at vi nu har fået tre modeller at tilbyde. Især muligheden for anhængertræk er noget, som vægter meget i et land som Danmark," siger Maria Lantz, som er pressechef hos Tesla.
Flaskehalse
Leveringerne fra Kia og til det danske marked er stramt styret. Men Lene Mejdal Iversen, som er pressechef hos Kia, håber, at leveringstiderne retter sig op.
"Vi håber, at vi kan forbedre produktionen, når vi kommer ind i det nye år. Der er nogle flaskehalse nu, Norge tager mange biler, og her er vi lillebror i det spil," siger Lene Mejdal Iversen.
En række modeller står dog også i et vadested og kan forventes at vende tilbage med fornyet styrke.
Det gælder den faceliftede Hyundai Ioniq og den nye Renault Zoe.
En række nye elektriske modeller som bl. a.
Opel Corsa-e, Peugeot e-208, 2-2008, VW e-Up og ditto fra Seat og Skoda og DS Crossback E-Tense er lige om hjørnet, men de lander først herhjemme i starten af det nye år.
Salget af plug-in hybrider, hvor en benzinmotor spiller sammen med elmotor og batteri, og som kan lades op i elnettet, ligger stabilt. Her er der i samme periode i år solgt 2.770 biler mod 2.647 i samme periode i år.
FAKTA
TOP-10 ELBILER JAN.-OKT. 2019
1. Tesla Model 3 1.770
2. Hyundai Kona E. 522
3. BMW i3 358
4. Renault Zoe 299
5. Nissan Leaf 239
6. Kia e-Niro 131
7. Audi e-tron 127
8. Hyundai Ioniq 118
9. Tesla Model S 87
10. Jaguar i-Pace 75
Kilde: De Danske Bilimportører.
Publiceret 28 October 2019 14:02