Den nye Porsche Taycan kan nu fås til lige under 1 mio. kr., og det har skabt stor travlhed hos importør og forhandlere. Fotos: Porsche

Den nye Porsche Taycan kan nu fås til lige under 1 mio. kr., og det har skabt stor travlhed hos importør og forhandlere. Fotos: Porsche

Stort prisfald øger interessen for Porsches elbil

Der er enorm interesse for Porsche nye elbil, der fås til under en mio. kr.

Af
Christian Schacht

el Blandt bilentusiaster er Porsche noget magisk, og især den nærmest raspende lyd fra den sekscylindrede motor er noget, som får den store muskel i venstre side af brystkassen til at banke lidt hurtigere.

Der er god mulighed for, at man kan få sin Taycan leveret i år, især hvis den ikke er alt for speciel i sin specifikation.

Der er god mulighed for, at man kan få sin Taycan leveret i år, især hvis den ikke er alt for speciel i sin specifikation.

Alligevel har mærkets første elbil, der nærmest ikke siger en lyd, skabt enorm travlhed hos importøren og ved de to forhandlere i hhv. København og Aarhus.

I forbindelse med den nye finanslov faldt prisen på den nye Porsche Taycan 4S nemlig til 972.861 kr. Et markant fald fra de planlagte 1.118.910 kr.

Her blev det vedtaget at køre videre med en afgift på elbiler over 400.000 kr. på 20 pct. i stedet for de planlagte 40 pct.

Billigste Porche

Dermed er Taycan i realiteten den billigste Porsche netop nu.

"Interessen er enorm. Allerede efter vi meldte den første pris med 40 pct. afgift ud, men nu er det gået helt amok," siger pressechef Peter Jurland, Porsche Danmark.

Antallet af reservationer og salg overstiger således forventningerne markant.

"Mere end halvdelen af kunderne er nye ansigter, og de er typisk yngre end de andre Porsche-ejere, og flere af køberne er kommet i en Tesla," fortæller Peter Jurland.

Den nye basis-Taycan er da også markant billigere end de to øvrige biler i programmet, Taycan Turbo til knap 1,5 mio. kr. og topversionen Turbo S, der står til små 1,8 mio kr. Disse er dog også faldet i pris.

Den billigste Taycan kan spurte til 100 km/ t. på kun 4 sek., selv om det er langsommere end storebrødrene, der kan klare det på hhv. 3,2 og 2,8 sek.

Mange kunder har allerede bestilt deres bil i efteråret, og de første Taycan-modeller bliver leveres til marts.

Basismodellen, Taycan 4S, har et batteri med en nettokapacitet på 71 kWh, hvilket giver en rækkevidde på 407 km, men kan bestilles med det store batteri kaldet Performance, der har en kapacitet på 83,7 kWh, og som giver en rækkevidde på 463 km. Merprisen for den løsning er 67.565 kr.

Usikkerhed om levering

Generelt er leveringssituationen dog det helt store spørgsmål.

"En Porsche er jo ikke en standardvare, alle biler er forskellige. Hvornår man kan få bilen leveret, vil bl. a. afhænge af, hvilket udstyr og hvor speciel man ønsker sin bil,«"siger Peter Jurland.

"Selv om mange givet vis vil kunne få deres elektriske Porsche i år, vil der dog også være nogle, som må vente indtil begyndelsen af næste år," siger han.

Det kan skabe udfordringer, da ingen kender afgiften på elbiler i 2021 og derfor heller ikke prisen på en Taycan efter 31. december i år. Her afventer Folketinget bl. a. udfaldet af en kommission, der kigger nærmere på en grøn omstilling af personbiler.

Publiceret 30 January 2020 14:12