De høje biler skal være grønne
SUV-modellerne bliver fortsat mere populære. Men især de høje biler har problemer med at leve op til skrappere miljøkrav
Bilkøberne vil have høje biler. Den europæiske trendbølge med stor afsætning af SUV'er og crossovere i alle klasser har også ramt Danmark, hvor det nu vælter frem med nye højbenede modeller i mini-og mellemklassen.
Men de høje biler kan komme ud i omskifteligt vejr, skriver Automotive News ud fra en analyse fra LMC Automotive, som beskriver fænomenet.
I tørre tal forventes de europæiske bilkøbere at erhverve sig omkring 2,0 mio. SUV'er og crossovere i år. Det ligger på niveau med i fjor, men er en fordobling siden 2014.
Producenterne af høje biler, som på grund af deres størrelse bruger forholdsvis mere brændstof end lavere konventionelle biler, presses dog af stigende miljøkrav fra EU og er i gang med at omstille sig.
Herhjemme er andelen af SUV'er i alle klasser steget en smule fra 2018 til 2019, hvor den i fjor samlet set udgjorde lidt over hver fjerde solgte bil og var på 64.000 stk. Men her er tale om alle størrelser, hvor de små og mellemstore modeller udgør tre af fire indregistrerede.
Grøn bølge
På europæisk plan har momentstærke og forholdsvis sparsommelige dieselmotorer typisk været valget, men efterhånden som flere producenter dropper dieselmotorerne, og kunderne vender ryggen til, skal der nye grønne boller på suppen.
Opskriften med at bygge et højt karosseri på en kendt undervogn fra en hatchback er en god forretning for bilproducenterne, men en meget lidt populær opskrift hos mange miljøgrupper, der har kæmpet mod de høje biler.
Faktisk er modeller som Qashqai, 3008 og Kuga ikke alene "cashcows", men nærmest blevet livliner for Nissan, Peugeot og Ford i Europa.
Midlet til overlevelse hedder elektrificering.
Det vælter frem med hybrider i alle klasser, hvor man overalt skal leve op til miljøkravene om mindre CO2-udledning, men for de høje biler er det endnu mere presserende.
Derfor vil vi også se flere plug-in hybrider, som kan lades op i stikkontakten, her. Det gælder f. eks. hos Ford, der om få måneder lancerer den nye Kuga herhjemme udelukkende som plug-in hybrid og til en meget lav pris, som starter fra 270.000 kr., og nærmest er designet til at få mærkets aftryk på CO2-vægten ned.
Publiceret 25 February 2020 14:04