En klassisk japaner og to genfødte ikoner blev Årets Biler i USA

Honda Civic, Ford Maverick og Ford Bronco kan nu kalde sig Årets Bil, Årets Truck og Årets SUV.

Artiklens øverste billede
Den helt nye Honda Civic har fået en god modtagelse og er nu valgt til Årets Bil i Nordamerika. Foto: Honda

Trods flere banebrydende elbiler i feltet blev det retroformater i nye fortolkninger, som hentede titlerne, da en professionel jury kårede Årets Biler i Nordamerika.

Her blev vinderne Honda Civic som Årets Bil, Ford Maverick Årets Truck og Ford Bronco Årets SUV.

De tre biler hentede hæderen i et finalefelt på ni biler, som ellers bl. a. omfattede de elektriske Lucid Air, Rivian RT1 og Hyundai Ioniq 5.

Inden da havde juryen, bestående af motorjournalister fra USA og Canada, vurderet et bruttofelt på i alt 36 biler, hvor bl. a. værdier som innovation, design, sikkerhed, køreegenskaber, ejerglæde og værdi for pengene blev gennemgået.

Gary Witzenburg, som er præsident for sammenslutningen NACTOY, som står bag kåringen, pointerer, at 2021 har været et år med mange nyskabelser, og at kåringen derfor har været vanskelig.

»Vi har set banebrydende og tiltalende nye elbiler fra næsten alle mærker sammen med fremkomsten af nye køretøjssegmenter og imponerende redesign af velkendte modeller. I mellemtiden beviser en række helt nystartede producenter, at de er i stand til at konkurrere med etablerede bilproducenter selv med deres første produkttilbud. Dagens vindere repræsenterer vores samlede mening om det bedste af det, der er tilgængeligt for kunderne lige nu,« lød det fra Gary Witzenburg.

Sin egen klasse I den helt klassiske gruppe af personbiler var Honda Civic oppe imod Golf VIII og den banebrydende elektriske Lucid Air. Men den nye Honda Civic, som i mange år har været en populær model i USA og er på vej til Europa i seneste generation, hentede guldet.

»Den nye Civic viser Honda fra sin bedste side. Skudsikker, genialt konstrueret og sjov at køre, Civic er den slags prisbillige bil, som enhver bilproducent bør stræbe efter,« lød det fra Lawrence Ulrich, som er et af jurymedlemmerne.

I truck-gruppen var den genfødte pickupmodel Ford Maverick oppe imod den futuristiske elektriske Rivian RT1 pickup og Hyundai Santa Cruz pickup, som er et helt nyt bud fra det koreanske mærkes amerikanske fabrikker.

»Ford Maverick hybrid etablerer sin egen og første nye køretøjskategori, siden Chrysler minivan kom 1980’ erne. Potentielle kandidater i dette segment har været for dyre, for tørstige eller for dyrebare. Maverick er det første overkommelige, effektive entry-level køretøj, der tilfældigvis også har egenskaber som en pickup,« lød det fra jurymedlemmet Dan Carney.

Troværdig nostalgi Den ligeledes genfødte Ford Bronco SUV var oppe imod den luksuriøse Genesis GV70 og den elektriske Hyundai Ioniq 5, som er kåret til Årets Bil i Danmark.

»Ford Bronco lever op til løftet om sit legendariske navn. I stedet for at give offentligheden en lunken bil med et nostalgisk logo, har Ford gjort alt for at skabe en meget troværdig konkurrent til det andet offroad-mærke på fire bogstaver,« sagde jurymedlemmet Jack R. Nerad med henvisning til Jeep-navnet.

Læs også

Del artiklen