Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Dyreplageri i Mols Bjerge

Artiklens øverste billede
Foto: Adobe Stock

debat Carsten Bech Jensen, Ugelbølle. Tak for dit stærke debatindlæg på Adresseavisens hjemmeside Håber, du vil følge op på det - også i Stiftstidende, JP, DR og TV2 Østjylland.

Som gårdejer, kvægavler og økologisk landmand - men også som mangeårig radikal lokalpolitiker og FT-kandidat indtil for få år siden - må DU være en oplagt ekspert for enhver journalist.....

Selv er jeg ekstra glad for, at du bruger begrebet 'dyreplageri'. For de begreber, der er værre - eksempelvis vanrøgt og mishandling - kan nok nemmere "snakkes væk" af de veltalende biologer og statslønnede embedsmænd fra Naturstyrelsen.

Min egen interesse for denne sag skyldes til dels, at jeg levede mine første tyve år på et himmerlandsk husmandssted, hvor vi fem drenge og vore forældre levede af 20 tønder land - og ikke mindst af vore syv malkekøer og to arbejdsheste (ved navn Ulla og Lene, for vi regnede både dem og de syv køer som dele af vores husstand).

Som barn oplevede jeg jævnligt, at mor og far ved en ko's sygdom ringede efter dyrlægen, også selvom det var dyrt.

Og på landbo-auktionen i Aars, som jeg tit besøgte sammen med min far, så jeg også kittel-klædte dyrlæger i aktion - de førte nøje tilsyn med, at ingen gris blev sat til salg, hvis den var syg eller havde fået en skade under transporten.

Og ja, når der var folketingsvalg stemte mine forældre (tror jeg) radikalt , især på den radikale Svend Haugaard, der var forstander på husmændenes foretrukne højskole, Store Restrup (mens gårdejerne på den anden side af læhegnene stemte på Venstre og godsejerne stemte på Konservative).

At undgå enhver form for dyrplageri gjaldt naturligvis også de dyr, mine to storebrødre arbejdede med som 14-18 årige karle på større gårde. Faktisk tog alle det vel som en selvfølge - den gang.....

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen