Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Først en stabil og rentabel færgefart - dernæst anlæg af en ny færgevej bag om Ebeltoft

Artiklens øverste billede
Arkivfoto

"Kære Tommy Bøgehøj

Mange tak for dit konstruktive indlæg 17. marts i debatten om Ebeltoft i Udvikling, som en opfølgning på mine refleksioner vedrørende Ebeltofts fremtid som andet og mere end en natur - og kulturby. Ligeledes tak for fortsat opbakning til Styregruppen for daglig Sejlads på Ebeltoft – Odden i vore bestræbelser på at få gennemført én tidlig morgenafgang fra Ebeltoft og én sen returafgang samme dag fra Odden.

Læs mere: Debat: Ebeltoft har klaret overgangen fra færgeby til natur- og kulturby særdeles flot

Det lyder også ganske lovende, at du fra din politiske platform fortsat har fokus på behovet for en Omfartsvej, som formodentlig meget snart vil vise sig at være den oplagte løsning, skal intentionerne om en fremtidig, sammenhængende by og havnefront, uden det generende færgetræk, blive en realitet. Dilemmaet er jo bare, at detailhandelen specielt i sommerhalvåret i vid udstrækning også lever af udefra kommende kunder, der helst ikke alle skal haste uden om Ebeltoft, men derimod ledes ind mod midtbyen for at shoppe og koble af for en stund.

Læs også: Debat: Udvikling eller Afvikling - fremtidens Ebeltoft

Dersom den generelle holdning efterhånden er blevet sådan, at man godt kan leve med en sommerlig færgeforbindelse, der primært tjener turist- og oplevelsesindustriens interesser, så overser man ganske åbenlyst potentialet i Ebeltofts særlige placering på Danmarkskortet. I Styregruppens optik vil det nemlig i høj grad være erhvervs- og tilflytningsfremmende for Ebeltoft og omegn, hvis der etableres en daglig forbindelse til hovedstadsområdet. At kunne bo naturskønt, midt i et kulturelt og kreativt miljø med direkte adgang til Sjælland vil være et kæmpe plus for Ebeltoft. Mols har friske erfaringer med folk, der flytter dertil og faktisk stadig som pendlere opretholder arbejdsrelaterede funktioner i København, trods vanskelige transportforhold. En fast færgeforbindelse vil i øvrigt ikke kun være til gavn for Ebeltoft men kunne udnyttes af hele Djursland og tillige inkludere Nordjylland. Gad vide om nogen i de kommende infrastrukturforhandlinger overhovedet har set mulighederne for at reducere udgifterne til en løbende udvidelse af E45 ved at overveje en statslig dirigeret færgeløsning på Kattegat over Djursland med Odden eller Hundested Havn som et brugbart alternativ.

Læs mere: Politikere: Ebeltoft skal være sin egen for at tiltrække børnefamilier

Du har helt ret i, at den tidligere udarbejdede analyse af konsekvenserne ved at få en alternativ operatør til Molslinjens næsten monopollignende betjening af færgedriften på Ebeltoft – Odden medregner et element af fragt af tungtransport over Kattegat, som en forudsætning for, at økonomien kan hænge sammen. Dette vil selvfølgelig medføre flere lastbiler gennem byen i en periode, indtil Omfartsvejen er etableret. Vi er også helt enige om, at en forøget trafik gennem Ebeltoft via Strandvejen, uanset hvem der betjener færgelejet, ikke er en ideel løsning. Det vil være ødelæggende for byens sammenhængskraft og identitet og især nedsætte brugsværdien af det planlagte oplevelsesområde på arealerne neden for Maltfabrikken og ud mod den skitserede Strandpromenade. Der spekuleres allerede nu i, hvorledes kørende og gående trafik kan afvikles problemfrit netop her, specielt på de tidspunkter, hvor Strandvejen i et par formiddagstimer i dagene omkring weekenden er temmelig belastet med bilister i begge retninger til og fra færgehavnen.

Læs mere: Debat: Væk med tudekiksene - Ebeltoft er ikke kun for seniorsegmentet

Læs mere: Børnetallet falder i Ebeltoft

Molslinjen har på det seneste udvidet med en torsdagsafgang for at ”stimulere weekend-turismen”, - men lur mig om der ikke også let kunne sniges et mandagstilbud ind, for så kan der virkelig blive tid til en på opleveren. Bliver det en succes, så mangler vi kun færge tirsdag og onsdag,- i sommerhalvåret vel at mærke, og Færgevejen er stadig ikke dimensioneret til op mod 400 biler i en enkelt aflevering. Men det er jo nok en præmis, man må leve med, så længe der af årsager allerede omtalt i dit indlæg, ikke er tilstrækkeligt grundlag for at fokusere på en Omfartsvej her og nu. Først en stabil og rentabel færgefart, dernæst anlæg af en ny færgevej bag om Ebeltoft med en mulig sammenfletning med Rute 21 ved Egsmark Plantage, synes at være grundsubstansen i en beslutningsproces.

Med Molslinjens aktiviteter på Ebeltoft er de vel allerede godt på vej til at indfri det første krav, nu med svensk kapital i ryggen, så burde det også være muligt fra politisk hold at presse på ved Stat og Region for at få taget hul på spørgsmålet om en stærkt påkrævet Omfartsvej for at sikre Ebeltofts unikke position som Kulturbyen i Centrum af Danmark. Prøv det – jo før jo bedre.

Og så ser jeg i øvrigt frem til, at vi igen kan mødes til en god sommersnak i et genåbnet Ebeltoft."

Læs også

Del artiklen