Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Ole Hansens taler usandt og er imod borgerinddragelse

Artiklens øverste billede
Tommy Bøgehøj (C). Foto: Syddjurs Kommune

Socialdemokratiet er ude i det ærinde at forsøge at sælge den elendige netop vedtagne lokalplan for Egsmarklund, som en sejr for det snævre flertal på 15 ude af 27, der stemte den igennem. Han udlægger teksten som om, at undertegnede alene tænker på udviklerne og ikke borgerne. Intet kunne være mere forkert, jeg undlod at stemme for lokalplanen pga. de mange høringssvar om den farlige trafiksituation, der nu er skabt ved Rodsøvej/Røndevej og har efterfølgende indsendt et behandlingsforslag til næste byrådsmøde for at afhjælpe den dårlige beslutning, der med Socialdemokratiet i spidsen er blevet til virkelighed.

Den lange historie er: I december 2020 vedtog et stort flertal i byrådet incl. socialdemokraterne og konservative en kommuneplan for den fremtidige udvikling i kommunen også indeholdende Egsmarklund området, kun Mette Foged fra Alternativet stemte imod pga. af dette område.

En kommuneplan inviterer udviklere til at byde ind og udarbejde lokalplan for de enkelte områder, disse sendes så til 1. behandling i byrådet for derefter at gå videre til høring blandt kommunens borgere og efter høringssvar kommer lokalplanen så til endelig behandling i byrådet.

Ja, jeg ønsker også, at der kan udvides med nye grunde, men det skal være naturrigtigt og trafiksikkert, ligesom samarbejdspartnere skal behandles tillidsfuldt og borgerhøringerne skal tages alvorligt, Ole Hansen og øvrige socialdemokrater.

Tommy Bøgehøj

Ved førstebehandlingen i byrådet d. 27/1- 2021 inden borgerhøring forsøgte socialdemokratiet at få ændret lokalplanen, og her argumenterede jeg ganske rigtigt for, at det ville være et tillidsbrud, hvis vi som politikere måneden efter, at vi havde godkendt kommuneplanen, underløb både udvikleren og de medarbejdere hos kommunen, som har brugt mange ressourcer på at udarbejde en lokalplan beregnet til borgerhøring. En sådan handling ville skabe mistillid til Syddjurs kommunale system fra både borgere, udviklere og medarbejdere.

Efter høring med over 200 borgersvar argumenterende for naturinteresser og farlig trafik m.m., valgte Socialdemokratiet med et snævert flertal at stemme lokalplanen igennem med en reduktion på ca. 30 procent af arealet. Reduktionen blev primært argumenteret med beskyttelse af markfirben, som lever i området, disse kan landmanden så plove ned bagefter, da det er landbrugsjord.

Jeg undlod at stemme for lokalplanen både i Økonomiudvalget og på byrådsmødet d. 28/4-2021, da det er en dårlig lokalplan for alle parter og for at beskytte de tobenede altså borgerne, da 70 nye boliger skaber en trafiksituation, som er helt uholdbar i sommermånederne i krydset Rodsøvej/Røndevej og argumenterede for at skabe en ”bagvej” ud til Dråby Kirkevej. Dette havde udvalget for lokalplaner med Ole Hansen som næstformand end ikke overvejet. Jeg indsendte derfor ved byrådsmødets afslutning et dagsordenforslag til behandling på næste byrådsmøde i maj, som skal undersøge, om det er muligt at skabe en bagvej, og det ville klæde Ole Hansen og Socialdemokratiet, at de stemmer for mit forslag for at råde bod på det rod, de selv har skabt.

Ja, jeg ønsker også, at der kan udvides med nye grunde, men det skal være naturrigtigt og trafiksikkert, ligesom samarbejdspartnere skal behandles tillidsfuldt og borgerhøringerne skal tages alvorligt, Ole Hansen og øvrige socialdemokrater.

Jeg vil anbefale de interesserede at se videoerne fra byrådsmøderne d. 27. januar og 28. april for at danne deres egen forståelse heraf.

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen