Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Claus Wistoft, Ebeltoft sander til i trafik

Artiklens øverste billede
Carsten Nørgaard. Arkivfoto

«Jeg er klar over, du ikke er fra Ebeltoft og det skinnede tydeligt igennem på byrådsmødet 28. april, at det heller ikke er et fokusområde for dig.

Under den langstrakte debat om lokalplanen for Egsmarklund udtrykte Claus Wistoft i vanlig stil sin holdning til omfartsvejen ved at kommentere Christian Haubufs indlæg med: ”Du omtaler en omfartsvej, der formodentlig aldrig kommer”.

Jamen, hvad er det for en holdning at have? Den altid nærværende undskyldning, at vejen er en statsvej og det er ikke til at gøre noget ved det, dur ikke. Alle lokalpolitikere må op af stolen og på barrikaderne for at gøre landspolitikerne opmærksom på, at her er der altså et problem og et behov. Det var planlagt med staten for år tilbage, men blev aldrig gennemført. Undskyldningerne har jeg hørt, men det bliver det jo ikke gennemført af.

I mange år har en omfartsvej ved Ebeltoft været drøftet og ønsket af de mange der skal ind og ud af byen hver dag og i ferierne. I lige så mange år har den været med i de skiftende Kommuneplaner, senest den der blev vedtaget i december 2020.

Uanset hvordan man vender tallene, så er gennemsnitsalderen også i den seneste prognose fra april i år stigende for Ebeltoft og med langt den højeste gennemsnitsalder i hele kommunen

Carsten Nørgaard

Trafikken i området belaster ikke alene ind- og udkørslen af byen, men også hele byen fordi al trafik skal igennem byen. Det giver farlige situationer for de til tider overvældende mange bløde trafikanter der er i byen, herunder børn og ældre. Samtidig er parkeringsforholdene mere end udfordret i ferieperioderne, og de bliver kun værre, når slagterigrunden, som i årevis har fungeret som over-flow parkeringsareal, senere i år bliver til en byggeplads. Alt sammen med til at skabe både en meget dårlig trafikoplevelse og en væsentlig øget risiko for ulykker.

Samtidig bliver der lagt et stort arbejde i at sikre Ebeltoft som en kvalitetsturistby, hvor by og havn skal bindes bedre sammen til gavn for alle – både fastboende og turister. Det gøres utrolig vanskeligt med en hovedvej, der adskiller de to områder.

Kommunen fokuserer meget på at få tilflyttere til Syddjurs og fokusset ligger primært i Letbanebåndet, og det såkaldte Kystbånd og ikke i Ebeltoft. Derfor er bedre trafikale forhold endnu vigtigere for at kunne tiltrække blandt andre unge familier og andre aldersgrupper til byen. Uanset hvordan man vender tallene, så er gennemsnitsalderen også i den seneste prognose fra april i år stigende for Ebeltoft og med langt den højeste gennemsnitsalder i hele kommunen. Børnetallet har været stigende de seneste par år og vil stige i to år lidt endnu indtil det begynder at falde ifølge prognosen. Det skal der gøres noget ved.

Derfor skal vi have en omfartsvej der giver tilgængelighed. I første omgang ud til motortrafikvejen og senere til motorvejen mellem Grenå og Aarhus.

Man kan tro, at Claus Wistoft mener, at det er godt at omfartsvejen er med i Kommuneplanen - så er der da fred og ingen pres fra virkelighed så længe – MEN DET ER DER!

Lær af andre lokalpolitikere i Danmark - de der vedholdende agiterer med saglige argumenter bliver hørt. Det fortæller historien os.

PS: Når omfartsvejen skal laves, så husk at få lavet en busbane ved siden af til BRT-busser, som kan forbinde Ebeltoft med lufthavnen og letbanen, når den bliver ført dertil.«

Læs også

Del artiklen