Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Rønde Gymnasium støtter ikke unges drukkultur

Artiklens øverste billede
Sven Gaardbo, Rektor på Rønde Gymnasium. Foto: Rønde Gymnasium

»Det er rigtig glædeligt, at kommunen tager sagen omkring brugen af Rønde Bypark op og inviterer til et dialogmøde. Netop »dialog« må være det centrale ord og også her løsningerne skal findes.

Vi har alkoholforbud på gymnasiet, også på kostafdelingen. Det synes vi tjener de unges tarv bedst

Sven Gaardbo, Rektor, Rønde Gymnasium

De to afsendere af debatindlægget har tidligere (sommeren 2020) fremsendt anklage mod gymnasiet med lignende indhold. Ved den lejlighed var brevet stilet til kommunen og udvalgte politikere. Jeg valgte ved den lejlighed at sende et svar, som jeg næsten ordret kunne gentage i dag. Det svar har jeg aldrig fået respons på.

Jeg anerkender fuldt ud, at adfærden i parken kan være yderst generende for beboerne omkring og at det kalder på en løsning. Flere udsagn fra debattørerne kan dog ikke stå uimodsagt. For to år siden forsøgte jeg at danne mig et billede af omfanget og bad de implicerede naboer kontakte mig, når der var unge i parken. Jeg var i løbet af nogle uger forbi 4-5 gange og kun ved en lejlighed var der festlignende aktivitet. Der holdt flere biler parkeret med store højttalere installeret og jeg vil skønne at de unge var i første halvdel af tyverne. Ved en anden lejlighed var det en gruppe unge fra Hornslet. Ved en tredje lejlighed sad der 10-12 af gymnasiets elever og var efter bedste overbevisning en smule højrøstede i deres samtale men de rettede ind efter en kort snak. En fjerde gang var der ingen. En femte gang sad der en mindre gruppe fra HHX med en soundbox på et niveau, der absolut ikke var støjende. Det er en meget bred gruppe af unge, der kommer til Rønde Bypark. Gymnasiets elever fylder helt sikkert en del. Det er dog min klare oplevelse, at de gerne vil have forholdene omkring Byparken til at fungere.

I foråret 2018, året med den lange og varme sommer, deltog jeg i flere møder i parken, med SSP og beboere. Her virkede dialogen faktisk, hvilket også nogle naboer har bekræftet.

Vi har alkoholforbud på gymnasiet, også på kostafdelingen. Det synes vi tjener de unges tarv bedst. Vi har konstant fokus på det uforenelige i at gå i skole og indtage alkohol i fritiden. Ikke mindst på kostafdelingen. Der er på ingen måde tale om, at gymnasiet støtter unges drukkultur. Hverken direkte eller indirekte.

Vi er stærkt interesseret i at få samarbejdet til at fungere, så vi alle kan være her. Dialog er vejen frem, og vi deltager selvfølgelig gerne i dialogmødet. Med elever. «

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen