Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

VUC Djursland: Forstanderens indlæg er blottet for socialt, samfundsmæssigt og pædagogisk indhold

Artiklens øverste billede

Hvis forstander for VUC Djursland, Lars Møller Østergaards, indlæg er et svar på mit tidligere læserbrev om de gymnasiale ungdomsuddannelser på Djursland, må det betegnes som forstemmende.

Man kunne tro, det drejede sig om den lokale bowlinghals årsregnskab og økonomiske prognose for de kommende år. Forstanderens indlæg er blottet for socialt, samfundsmæssigt og pædagogisk indhold og helt uden visioner.

At fakta fordrejes eller forties, gør det ikke bedre. Mit indlæg udtrykker en velbegrundet ærgrelse over, at HF-afdelingen på VUC Djursland simpelthen er ved at smuldre.

Elevtallet for HF falder kraftigt. Hvis Lars Møller Østergaard checker sine egne opgørelser over antallet af HF-årskursister, vil han konstatere, at faldet er katastrofalt i forhold til at køre en levedygtig og attraktiv HF-afdeling.

Fra 151 årskursister i 2015 til 52 i 2020! Det har uundgåeligt medført fyringer i lærerstaben, men også stor utilfredshed blandt eleverne.

Maj 2019 var der sågar elevboykot og demonstration, dækket af DR Østjylland, og efteråret 2020 sendte stærkt utilfredse elever åbne breve til borgmestrene og undervisningsministeriet for at klage over forholdene på skolen. Fagudbuddet er meget skrabet, og det er svært at få stykket en hel HF-eksamen sammen.

Derfor søger eleverne naturligvis andre steder hen. Et eksempel er matematik B, der kræves til en række videregående uddannelser. Det tilbydes overhovedet ikke.

Hvad angår driften og de kommende indtægter ved ejendomshandler, er det en slet skjult hemmelighed (se bestyrelsesreferat fra marts), at et af salgsobjekterne har haft en stor vandskade.

Det er dyrt for VUC Djursland! Det drejer sig ikke om at køre en forretning, men at drive en skole ansvarligt.

Uden elever, intet økonomisk grundlag. At bryste sig af at skulle overleve ved at tære på opsparede midler, er lige så forstemmende som manglen på pædagogisk tænkning!

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen