Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Støjhelvedet fra Skanseskoven

Artiklens øverste billede
Foto: Ole Nygaard Madsen

Lige en kommentar til sidste uges indlæg i Ebeltoft Folketidende og Adresseavisen, af Nina Bjarup Vetter.

I modsætning til Nina Bjarup Vetter, så bor vi klods op af Skanseskoven, og her i yngletiden udsættes vi, og hele det omkringliggende kvarter, fra solopgang til solnedgang for de voldsomme støjgener som den store rågekoloni i Skanseskoven giver.

Var det menneskeskabte støjgener, var der efter al sandsynlighed grebet ind for længe siden!!

Jeg har bestemt ikke noget imod Råger, og er fortaler for forøget biodiversitet. Desuden mener jeg ikke at en sådan rågekoloni har noget som helst med biodiversitet at gøre. Biodiversitet betyder i øvrigt: forskelligartet liv.

Da vi flyttede hertil I 2014, var der enkelte krage, skade og skovduereder i Skanseskoven, og helt fint med dette. I flere vintre har vi hørt uglens tuden om aftenen, dog ikke den sidste vinter. For fire år siden blev der talt 4 rågereder, sidste år talte jeg 22 rågereder, og i år ca. 50 rågereder. En Råge kan blive op til 20 år, og får typisk 3-6 unger pr. kuld. Og så er det jo bare at bruge den lille tabel. Det er en voldsom eskalering af antallet af råger, og især det støjniveau som der følger med.

Ellers nyder vi det fantastiske kvarter som der er her, og nyder, at se alle småfuglene ved foderautomaten I haven. Og deres iver med at flyve frem og tilbage mellem rede og foderet. Høre dem kan vi desværre ikke. Det er kun solsorten, vi kan høre en gang imellem, og den kæmper en brav kamp for at komme til orde, hvilket er en meget ulige kamp imod støjen fra rågerne.

Vi nyder meget at opholde os udenfor, men nu kan samtale desværre kun foregå ved at ‘råge’ til hinanden.

Og nattesøvn er desværre ikke muligt med åbne vinduer, så lige hvad dette angår, håber vi på en kølig sommer….

Flere har henvendt sig de sidste par år til kommunen, for at få reguleret rågerne. Og først i år, har kommunen søgt tilladelse og fået dette, til regulering af rågeungerne. Og herfra en tak for det, og en stor tak til jægerne, der bruger sin fritid på at hjælpe med at reducere støjgenerne.

Det er ikke rimeligt, at en så voldsom eskalerende rågekoloni, midt I et beboelseskvarter, får lov til at forringe udelivskvaliteten for så mange mennesker.

Ole Nygaard Madsen

Men jeg tvivler desværre på, om det har den store effekt, for nu er træerne sprunget ud, og tætte med blade, hvilket gør det yderst vanskeligt at få rågeungerne på sigtekornet. Desuden er råger en meget klog fugl og er straks på vingerne, så snart de får øje på noget, der ligner en jæger.

Efter min bedste overbevisning, vil den bedste løsning være at få fjernet rederne, og dermed stresse / tvinge Rågerne til at yngle et andet sted. Og så vil jeg lige foreslå Rågerne at flytte ud I nærheden af Jægergårdsvej 4, for der er de sikkert meget velkomne. Og da det er ca. 10 km herfra, vil vi her i området nok ikke blive generet af støjen derfra.

Så hvis der er nogle, der har gode ideer til at fjerne rågereder, så hører jeg meget gerne om dette. Og evt. efterfølgende, med tilladelse fra kommunen, bidrage med at få løst de nuværende uholdbare støjgener.

Og forhåbentlig vil freden igen indtage Skanseskoven inden for en overskuelig fremtid, til stor fornøjelse for alle der benytter Skanseskoven, og for os der er bosiddende I området.

Det er ikke rimeligt, at en så voldsom eskalerende rågekoloni, midt I et beboelseskvarter, får lov til at forringe udelivskvaliteten for så mange mennesker.

NB! Hvis Nina Bjarup Vetter har et så stort behov for at glæde sig over synet og lyden af ynglende råger, skal hun da være velkommen til at slå et telt op på vores græsplæne en uges tid.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen