Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Lokalpolitikerne har hånden i en hvepserede - Av for s....

Artiklens øverste billede
Ebba Grethe Møgelvang (DF). Pressefoto

»Er vi lokalpolitikere i færd med at ødelægge ønsket om en grøn energiomstilling, fordi vi ikke får lyttet godt nok til naboer og har god borgerinddragelse med i beslutningerne? Hvis ikke vi lytter til vores borgere, kan planer nemt kuldsejle, og dialogerne gå tabt.

Jeg vil endnu en gang være fortaler for, at energien bliver produceret tæt på, hvor den skal bruges, og ikke her på Djursland, hvor det er steder med bevaringsværdige landskaber og marker og landbrugsjord som skal lægge arealer til dem.

Det kan let blive en skævvridning af prisen på strøm, hvis anlægget ligger langt væk fra forbrugeren, frem for produktion tæt på forbruger, incitamentet for at placere dem inde i bynære områder på f.eks. industritage eller P-hustage mv. skal være prisen på strøm.

Såfremt politikerne ikke lytter til borgere og naboer, kan vi risikere, at den opbakning vi tror, vi har til grøn omstilling, ikke vil være til stede alligevel.

Netop derfor er dialogen mellem borgere og beslutningstagere så vigtigt at få skabt.

Lad mig give et eksempel: En solcelleanlægsansøgning i Syddjurs på 200 hektar vil fylde rigtig meget i folks bevidsthed når man skal stå og kigge ud over det. Arealet er faktisk kæmpe stort. Personligt blev jeg meget overvældet over omfanget, da jeg for nogle måneder siden kørte ude ved et areal af den størrelse. Jeg tror ikke det samme størrelse anlæg, vil fylde så meget i folks bevidsthed, hvis det lå på et tag på en stor industribygning inde i et erhvervsområde i en større by.

Derfor bør vi lytte til eksperter som Brian Vad Mathiesen fra Ålborg Universitet, der for nylig har foreslået, at det skal være billigere at lave solceller inde i København og Århus, frem for ude på landbrugsjord.

Analysefirmaet Kaas og Mulvad har for TV2 lavet en undersøgelse der viser, at der er planlagt solcelleanlæg i en uset kæmpe stor skala. Der er lige nu 595 hektarer, med planer om endnu 23.977 hektarer. Det har man omregnet til kvadratmeter og 23.977 HK svarer til 239 kvadratmeter, altså lidt større end Møn som er på 218 kvadratmeter.

Altså kan vi godt se, at ambitionerne for solcelleanlæg er voldsomt store fra udviklernes side. Alene Syddjurs med 8 ansøgninger svarer til ca 9,3 km2.

For at sætte perspektiv på Ø-størrelserne, så skal vi i stedet for Møn bruge vores lokale øer. Her er det så nødvendigt med alle arealer på Hjelm, Tunø, Læsø, Samsø, Endelave, hvilket svarer til ca. 250 kvadratmeter.

Og så kan man jo selv tænke på, om det ville se kønt ud, såfremt alle disse øer kun bestod af solcelleanlæg?

Altså ingen huse, ingen borgere, kun solcelleanlæg i stribevis af rækker. Og vist også slut med hyggeferie på de øer så.

Nogle gange giver det mening, lige at prøve at sætte billeder på, hvor store anlæg vi planlægger. Hvad vil de betyde for omgivelserne?

Det vil sikkert vise sig, at flere af projekterne skydes til ’hjørne’ af naturbeskyttelse, bevaringsværdige landskaber, fortidsminder, beskyttede plante- og dyrearter og nabomodstand. Og netop en manglende opbakning fra lokalsamfundet er faktisk en kommunalpolitikers værste mareridt, for har vi ikke borgernes opbakning, kan det være en årsag til manglende opbakning i andre sammenhænge.

Borgerinddragelse er vigtigt for Dansk Folkeparti Syddjurs. Vi går efter devisen, at der skal lyttes til borgerne, her skal ske borgerinddragelse og nabohøring. Og jeg ser faktisk gerne, at vi straks indfører en regel om, at naboer til solcelleansøgninger i mindst 1 km afstand skal underrettes pr. brev om sagen.

De skal ikke selv sidde og lede på Åben indsigt eller i avisen eller høre om det fra andre. Vi bør udvide administrationens service.

VI KAN IKKE FØLGE MED! Det skriver man i en artikel fra TV2, om det statslige selskab Energinet, der ejer og driver det danske el-net. Det kan tage op til ti år, inden det el-net som skal transportere strømmen er færdigt.

Som det er i dag, er Energinet forpligtet til at koble nye solcelleanlæg til det danske el -net. Opstilleren har ganske enkelt et retskrav på at blive tilsluttet – og hvis Energinet ikke kan aftage den strøm, der bliver produceret, skal opstilleren have en økonomisk kompensation, så han bliver holdt skadefri. Den udfordring, det giver for os, er, at vi hele tiden skal udvikle vores net. Og når man stiller mange solcelleanlæg op på relativ kort tid, er det ikke altid, at vi kan følge med, siger områdechef Bjarne Brendstrup fra Energinet. Energinet har udarbejdet et kapacitetskort, der viser, hvor i landet der er plads i el -nettet til ny energiproduktion – herunder nye store solcelleanlæg.( Du finder Kapacitetskortet på www.kapacitetskort.dk. Fremover opdateres kortet med de nyeste informationer hvert halve år.)

Fra Dansk Folkeparti Syddjurs side har jeg i dag (fredag 28. maj, red.) været i kontakt med vores Klima og Energiordfører Morten Messerschmidt for at høre ham, om der skulle være mere national koordinering på vej ud til kommunerne, så man får nogle overordnede retningslinjer at arbejde ud fra. Svaret er, at der ikke for nuværende er noget nyt på vej til os kommunalpolitikere.

Tja – derfor må man så stadigvæk arbejde ud fra sin egen mavefornemmelse og sunde fornuft.

Vores administration har udarbejdet os politikere et skema, som vi kan arbejde med, om fakta og fixpunkter vedrørende landskab, natur, love og regler om landskaberne, flora og fauna, truede dyrearter mv.

Desuden har jeg selv fundet rapporter fra det gamle Århus Amt fra 2006 til den nye Syddjurs Kommune om landskabsvurderinger, fredede arealer, sjældne og truede dyrearter mv. Alt sammen fakta om områderne, som jeg mener bør indgå i vores arbejde med at træffe beslutning om hver enkelt ansøgning. Det er vigtigt for mig, at der træffes beslutninger på et oplyst og fornuftigt grundlag, hvor vi ser på hver enkelt område særskilt, samt også tager hensyn til, hvor stor kapacitet ønsker vi egentligt sat i gang her i Syddjurs Kommune.

For jeg mener det må være tydeligt, om jeg som politiker er med til at beslutte solcelleanlæg til dækning af Djurslands borgere, eller skal strømmen også sendes videre til resten af Danmark eller sågar Norge, Sverige og Tyskland.

For mig er Grøn Energi vigtigt at deltage i, men spørgsmålet må også godt være?

Skal vi på Djursland etablere og forsyne til tusindvis af indbyggere indlands og udenlands?

Eller skal vi kommunalpolitikere tage en Time Out, indtil der kommer nationale regler fra Christiansborg politikerne, som vi er flere både politikere og borgere som efterlyser?

Kort sagt vi kommunalpolitikere sidder med hånden i en hvepserede, og går vi med eller imod strømmen er begge dele nok også galt.

Hvorom alting er, vi behøver ikke asfaltere, imens vi kører. Men vigtigt at være på stikkerne i disse sager.«

Læs også

Del artiklen