Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Reno Djurs - tag skraldet ligesom på Fyn

Artiklens øverste billede
Arkivfoto

»I forbindelse med de nye regler for affaldssortering i Danmark vil jeg anbefale, at Syddjurs Kommune gør som alle Fyns 10 kommuner, der søger dispensation til at droppe Folketingets krav om, at danskerne skal sortere 10 typer af affald. Borgerne skal slippe for at sortere skraldet og blot kaste det ud som restaffald. Affaldet skal i stedet sorteres af maskiner på et centralt anlæg.

Projektansvarlig hos Odense Renovation, Poul Juul Hansen, har udtrykt til Jyllands-Posten, at det er dyrt at køre rundt og indsamle affald på den måde, man har besluttet. Maskiner kan gøre det bedre og billigere. Han siger endvidere, at alle 98 kommuner er i gang med at gøre det forkerte.

Assens borgmester Søren Steen Andersen er enig med Poul Juul Hansen og henviser til undersøgelser fra både Skandinavien og Holland, som viser, at den model de (Fyns kommuner) vil indføre, giver mere miljø og mere genanvendelse for pengene. Derfor håber Fyns Kommune på en dispensation.

I samfundet er der nogle ting, som bedst varetages af det offentlige, og jeg mener affaldssortering er en af dem. Ideen om mere sortering er rigtig god, og jeg er sikker på, at størstedelen af borgere vil gøre meget for at imødekomme kravet, men det vil være vanskeligt og uoverskueligt for nogle mennesker, mens andre simpelthen ikke gider. Hvad gør man i øvrigt med skraldespande i det offentlige rum. Kunne man forestille sig, at der droppes mere skrald langs vejene ?

Tanken om, at der skal føjes yderligere 2 skraldespande til de i forvejen opstillede i husejernes indkørsel, vil heller ikke forskønne billedet. Ved andelsboliger og rækkehuse bliver der ikke megen plads tilbage til indgangsparti.

Jeg håber, at Syddjurs Kommune vil støtte op om modellen fra Fyn og dermed lægge pres på Folketinget.«

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen