Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Biodiversitet ja tak - men væk med tidsler og ukrudt fra legepladser og daginstitutioner

Artiklens øverste billede
Arkivfoto

»Syddjurs har en ambition om at være ’Danmarks vildeste kommune’. Det er en konkurrence fra Miljøministeriet, hvor det gælder om at sprede og øge biodiversiteten mest muligt. Biodiversitet er godt, fordi det gør naturen stærkere, giver os smukkere planter og flere sommerfugle. Vi er langt væk fra 1960’ernes DDT, og det er skønt, at fremtiden er så grøn.

Jeg synes, vi burde fritage legepladser, daginstitutioner og lignende arealer, hvor børn leger, for at skulle leve op til de ellers fine ambitioner om biodiversitet.

Men der er enkelte steder, hvor biodiversiteten kan have en bagside. Ét af de steder, jeg oplever som pædagogisk assistent, er i daginstitutionen, hvor jeg arbejder - og det må også foregå andre steder i kommunen. Børnene leger og kravler i tidsler og andet højt ukrudt, fordi der ikke er nogen balance mellem fremme af biodiversitet og kvalitet af forholdene i daginstitutionerne. Og der er ikke meget højere kvalitet end som barn at kunne lege/spille/rulle udenfor på et dejligt græsareal. Bare ikke, hvis tidslerne/ukrudtet river og stikker.

Jeg synes, vi burde fritage legepladser, daginstitutioner og lignende arealer, hvor børn leger, for at skulle leve op til de ellers fine ambitioner om biodiversitet.«

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen