Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Gid dog de tilsyneladende utilfredse havde rettet deres kritik mod DN Syddjurs inden årsmødet

Artiklens øverste billede
Hasse Schneidermann. Foto: Ditte Lysgaard Holm

»Hvis det er sandt, som redaktør Lars Norman Thomsen skriver i sin leder om Politisk klarsyn, at ”de vil fortælle os noget”, så glemte medlemmerne af det som journalist Kian Johansen på side 14 i avisen kalder ”Molslisten” at gøre det på det netop afholdte årsmøde i Danmarks Naturfredningsforening, hvor mange af dem på helt demokratis vis blev valgt ind i en nu 12 personer store bestyrelse.

Hverken under og efter Morten DD Hansens grundige oplæg om baggrunden for og de positive erfaringer med Molslaboratoriets forsøg på moderne og forskningsbaseret naturbeskyttelse eller for den sags skyld under præsentationsrunden forud for valget til bestyrelsen, fortalte de opstillede og senere valgte, noget som helst om, hvad de var utilfredse med, og hvad de ville.

Det er således ikke til at vide det; men hvis de som enkeltpersoner eller gruppe nærer de samme bekymringer i forhold til de nuværende rewildingprojekter og eventuelt kommende naturnationalparker i vores kommune, som udtrykkes i det åbne brev til miljøministeren fra de borgerlige byrådspartier og indlægget fra distriktstrådet i Rønde andetsteds i avisen, så er jeg overbevist om at den tidligere bestyrelse i en åben dialog havde kunnet berolige dem med, at Danmarks Naturfredningsforening deler deres bekymringer og i øvrigt mener, at der er taget højde for dem i lovgivningen om, hvordan de nye naturnationalparker skal indrettes.

Hvis de som gruppe eller enkeltpersoner havde henvendt sig til os i lokalafdelingen eller til sekretariatet i København, var vi sandsynligvis blevet enige med dem om pragmatiske løsninger på den dobbelte udfordring som Naturfredningsforeningens formål udtrykker, nemlig at vi på en og samme tid skal beskytte den truede natur og samtidig give flest mulige mennesker adgang til den. Det vil kun tage en halv times tid at gå på vores hjemmesiden og læse, hvad foreningen mener om tilgængelighed og dyrevelfærd i naturnationalparkerne.

De tilsyneladende utilfredse sparkede en åben dør ind!

Jeg er enig med Lars Norman Thomsen når han slutter sin leder af med at skrive, at han ”håber for stormløberne, at de ved lidt om, hvad de går ind til. Den bestyrelse, der er blevet gået, har rent faktisk formået at skabe stor og bred folkelig opbakning til sit virke. Den nye bestyrelse skal passe alvorligt på, at den ikke ender med at grave grøfterne alt for store.

I sin leder ser Lars Norman Thomsen utilfredsheden som et udtryk for borgernes træthed, afmagt og vrede overfor en bedrevidende, magtfuldkommen og til tider arrogant elite der trækker deres egne løsninger ned over hovedet på dem.

Jeg kan ikke vide, om det er sandt; men hvis det er, så rettede de måske utilfredse efter min mening bager for smed. Jeg opfatter ikke Naturfredningsforeningen som en del af den magtfulde elite. Tværtimod, så præsenterer foreningen dagligt alternativer til og indgår i dialog med de virkelige økonomiske og politiske magteliter, både når det gælder miljø- og naturpolitik. Uden at blive alt for rørstrømsk så er jeg stolt over at være medlem af en forening, der forsvarer de blomster, planter, insekter og dyr, der ikke selv ejer det menneskelige mundtlige og skriftlige sprog og alligevel taler til mange af os.

Mennesket har som art en mirakuløs evne til at kunne udvise storsind, og tilsidesætte egne behov. Det er det, som de mange uerstattelige andre arter mere end nogensinde har brug for nu. Jeg håber derfor at den nyvalgte bestyrelse også synes at de mangler plads og levesteder og vil medvirke med konstruktive høringssvar hvis regeringen beslutter sig for at imødekomme ansøgning fra Nationalpark Mols Bjerge om at oprette Naturnationalpark her i kommunen.

Jeg er enig med Lars Norman Thomsen når han slutter sin leder af med at skrive, at han ”håber for stormløberne, at de ved lidt om, hvad de går ind til. Den bestyrelse, der er blevet gået, har rent faktisk formået at skabe stor og bred folkelig opbakning til sit virke. Den nye bestyrelse skal passe alvorligt på, at den ikke ender med at grave grøfterne alt for store.”

Jeg takker for de rosende ord og ønsker den nye bestyrelse held og lykke.«

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.