Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Kan en ungersvend også have fokus på ældreområdet?

Artiklens øverste billede
Kasper Kolstrup Møller

»Svaret er et rungende JA I DEN GRAD.

Vi skal værne om vores ældre, og give tilbage til dem som har arbejdet hårdt for, at vi har den kommune, vi har i dag.

Vi skal selv glæde os til at blive ældre, og ikke gå med tanken om at havne på et af de der plejecentre som man til skræk og rædsel ser, hører og læser om i medierne. Nej vi og vores ældre, skal ikke på PlejeCENTER, men på PlejeHJEM!

Det er i min optik ikke udelukkende et spørgsmål om man får 3 måltider om dagen, om man kommer i bad flere gange i ugen, for disse ting er en selvfølge i et land som Danmark, og en kommune som Syddjurs.

Borgerne skal opleve et indholdsrigt liv, hvor de føler, at de selv bestemmer over deres hverdag, og ikke blot virker som et ’nummer’ i ældreplejen.

Derfor mener jeg, at man bør se på en udvidelse af klippekortsordningen, så hver enkelt borger får endnu mere at skulle have sagt, og endnu mere frihed til selv at vælge.

Pengene skal komme fra en optimering på det administrative områder, og en lettelse af bureaukratiet.

En fladere ledelsesstruktur, og en forenkling af reglerne for de ansatte, vil give dem mere tid til at gøre det de er bedst til; At yde den optimale pleje for vor ældste borgere.

Vi skal have et uddannet plejepersonale, som har tiden til at yde den omsorg og pleje, som hver enkelt borger har brug for, for det vil i min optik også være med til at styrke den psykiske trivsel. Både hvad angår borger, men også person.

Et middel er at tilføre området flere penge, men et andet middel er at bruge de eksisterende midler bedst muligt.

Når jeg løbende taler med ansatte i hjemmeplejen, og borgere som har familie eller venner som har brug pleje, får jeg tit de samme svar. Plejepersonalet er kompetente, søde og imødekommende, kort sagt utroligt kompetente til deres job. De har bare ikke nok tid.Tid til at yde den pleje der skal til, og tid til ikke at føle at de hele tiden er bagefter.

Vi skal have et uddannet plejepersonale, som har tiden til at yde den omsorg og pleje, som hver enkelt borger har brug for, for det vil i min optik også være med til at styrke den psykiske trivsel. Både hvad angår borger, men også personale.

I P4 Morgen 12/10, kunne man høre en klar tilfredshed med den såkaldte Buurtzorg-model. Modellen består af selvstyrende teams i en flad struktur på 3-4 personer. Det har betydet tilfredse ansatte, lavere sygefravær og dermed behov for færre vikarer. De ældre mødes af de samme personer, der kender dem, deres tilstand og deres historik. Resultatet er gladere ældre, som føler at de bliver set og hørt.

Denne model skal efter min mening fastholdes, så vi fortsætter ud af det spor, som vi tydeligvis har succes med.

Tal fra Ældresagen viser, at over 50.000 borgere over 65 år, føler sig ensomme. Det kan være ved tab af en ægtefælle, eller en god ven.

Foreningslivet skal efter min overbevisning klædes på, så ældre uden netværk kan få styrket deres livskvalitet og sociale trivsel. Der skal vi fra kommunalt hold sikre gode vilkår for frivillig og foreninger på, så de er klædt bedst mulig på til at give vores ældre nogle gode oplevelser.«

Læs også

Del artiklen