Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Dansk Folkeparti siger klart nej til naturnationalparker i Syddjurs

Artiklens øverste billede
Ebba Grethe Møgelvang (DF). Pressefoto

»Et læserbrev på Adresseavisens hjemmeside forleden fik mig op af lænestolen. Jeg blev så hamrende - afsindig vred. Har vi ikke set nok af store ’græssere’ på Mols dø af sult.

Fik man ikke i foråret nok læsning om emnet?

Fik vi dyreaktivister ikke råbt højt nok?

Naturnationalpark på bekostning af dyr som sulter ihjel, er et højtlarmende og rungende nej tak herfra.

Dyrene har også en stemme, nemlig min.

Så sig mig lige en gang, hvilken verden lever Jens Mikkelsen, Ebeltoft mon i?

»Jeg har siden 2016 glædet mig over Mols Laboratoriets forsøg med helårsgræsning. Jeg kan jo se, at det virker, samtidig med at dyrene nyder friheden i den store indhegning. Og det vil være fantastisk, hvis ideen breder sig til de nye naturnationalparker, med de nødvendige kompromisser de statslige arealer indebærer. Naturen har brug for det.«

Er der mon nogle dyr, der nyder friheden for en langsom og pinefuld død af mangel på føde?

Jeg tror det næppe.

På baggrund af forårets store debatter, og besøg sammen med DFs Pia Kjærsgaard samt dyrlæger, landmænd, dyreaktivister mv. i april i Nationalpark Mols Bjerge, bliver jeg simpelthen så rasende over sådan et skriv som ovennævnte. Tænk sig en voksen mand som ovenikøbet arbejder i Mols Bjerge, ligefrem praler af, at han ser på, at dyr udsat i området som skal gå og klare sig selv, så mener han, at dette projekt det virker.

Jamen dog - er det gået hans næse forbi?

Kvæg har overfaldet turister. Kvæg faktisk er døde af sult. Kvæg har spist giftige planter og buske. Kvæg er kørt til aflivning og brugt som løvefoder - (viser kørelister og dyrlægesedler fra foråret).

Vi ønsker ikke flere hegn og begrænsninger for brug af naturen her lokalt.  Mennesker som færdes der, behandler området med respekt og en god portion omhu for det område de, har til rådighed.

Hvis den slags skal være fremtidens forsøg på mere biodiversitet, så er jeg gerne dette foruden her i vores naturskønne område.

Naturligvis skal der være plads til biodiversitet, mangfoldighed og blomstrende ukrudt. Ja, det er fint nok med mindre dyr, blomster der vokser vildt, ukrudtet og de mange insekter og farvestrålende sommerfugle.

Men at man nu importerer dyr som egentlig var uddøde i Danmark, så som bæverne, ulve, elge, bisonokser, vildsvin med svinepest, mere bjørneklo og rynket rose som er en invasiv art, er vist at opfinde for meget natur på en gang.

Rewilding I Nationalpark Mols Bjerge har vist sig at være uegnet for området, idet der har været flere ulykker blandt dem der færdes i naturen og dyrehold som går i indhegninger.

Såfremt det kræver flere og anderledes regler og restriktioner for den fri bevægelighed i naturområderne, er jeg bange for, at der vil opstå flere konflikter, end godt er.

Fordi området helt eller delvist er indhegnet til helårsgræsning, og offentligheden har adgang til og fra området, har det afstedkommet visse konflikter imellem mennesker og dyr.

Det er uheldigt.

Tabet af biodiversitet er en konsekvens af samfundets intensive udnyttelse af vores landarealer og brug af naturressourcer til landbrug, skovbrug, ny bebyggelse, infrastruktur og produktion.

Lad os nu have vores lokale natur i fred, som det er nu.

Vi ønsker ikke flere hegn og begrænsninger for brug af naturen her lokalt. Mennesker som færdes der, behandler området med respekt og en god portion omhu for det område de, har til rådighed.

Skal Homo Sapiens vige for øget natur og biodiversitet?

Nej i hvert fald ikke i Mols Bjerge og ved Kalø Skovene.

Vi bekymrer os også om natur, miljø og biodiversitet i Dansk Folkeparti Syddjurs.

Men – men- den invasive art Homo Sapiens, vil også gerne være her.

Og denne romantiske indstilling til naturen om, at alt skal deles, udløser konflikter blandt borgerne og de indædte naturromantikere, som gerne ser store dele af Danmark bliver omlagt til en stor naturnationalpark.

Det næste bliver vel, at hele Djursland skal omdannes til naturnationalpark, hvor vi går med halm i træskoene, og mænd i tykke vadmelsbukser og kvinder i lange kjoler med forklæder, alt imens resten af Danmark og verden kan komme et smut forbi og kigge på os fastboende som skal leve efter, at være en flok fortidslevn, der ’nurser’ naturen, fordi vi mangler insekter og plads til dyr.

Og et spørgsmål mere, hvem skal så forsørge os?

Et kæmpe rungende NEJ skal lyde her fra Dansk Folkepartis side.

Vi vil ikke se dyr sulte ihjel.

Alt imens naturromantikeren står og ser på de magre og udsultede dyr, og genfortæller historien om, at det hele sker som forsøg på at genetablere biodiversitet og naturen som den så ud for tusinder af år siden. Og på det ’alter’ er alt åbenbart tilladt.

Stop nu, dyr skal behandles ordentligt. Og mislykkede projekter både i udlandet og Danmark fortæller os den sande historie om, at de dyreforsøg med store græssere og lignende er helt forkert. Det nærmer sig dyremishandling visse steder.

Dansk Folkeparti beder om, at borgerne i stedet for selv etablerer vildere haver og landområder til fremme af insekter. Det er så nemt at skifte i sin egne have, hvilket jeg selv har gjort over nogle år. Og derfor er her mange insekter og sommerfugle i min have. Lidt vild have har også sin ret. Så lad os nu sammen gøre mere for naturen.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Del artiklen