Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Hvor skal vi hen, du, kære Syddjurs?

Artiklens øverste billede
Kristian Damsgaard, konservativ kandidat til både KV21 i Syddjurs til Regionsrådet i Midtjylland. Photocare Grenaa

Vågnede kl. 2.14 i nat da min datter kom hjem fra en `gymfest` i en lidt slidt udgave af sig selv. Jeg kunne ikke sove igen, så efter et par timer på dba.dk og gul og gratis (er jo jyde) - stod jeg op og arbejdede et par timer - både for min lufthavn AAR og for mig selv. Stiller jo op til både KV21 (Byrådet i Syddjurs) og så til Regionsrådet - den store fabrik, som ingen ved ret meget om.

Men da jeg er matematisk-fysisk student fra 1988 - før verden havde set ´Murens fald` og WWW, har jeg brugt morgenen til kort at regne sammen på en kladde herunder hvad vores skattepenge går til.

Min løn er ca. 31.000 kr. før skat og jeg betaler 11.000 kr. i samlet skat, hvoraf kommuneskatten udgør de 25,9 procent, eller 6250 kr. pr. måned svarende til ca. 75.000 kr. årligt i skat til Syddjurs.

Bruttoskatten på de 8 procent (tidl. sundhedsskat) går til Regionen, dvs. ca. 2500 kr. Bundskatten (12,1 procent) går til Staten, og dækker udgifter til Politi, forsvaret, kongehuset og veje (Statsveje) .