Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Hvor skal vi hen, du, kære Syddjurs?

Artiklens øverste billede
Kristian Damsgaard, konservativ kandidat til både KV21 i Syddjurs til Regionsrådet i Midtjylland. Photocare Grenaa

Vågnede kl. 2.14 i nat da min datter kom hjem fra en `gymfest` i en lidt slidt udgave af sig selv. Jeg kunne ikke sove igen, så efter et par timer på dba.dk og gul og gratis (er jo jyde) - stod jeg op og arbejdede et par timer - både for min lufthavn AAR og for mig selv. Stiller jo op til både KV21 (Byrådet i Syddjurs) og så til Regionsrådet - den store fabrik, som ingen ved ret meget om.

Men da jeg er matematisk-fysisk student fra 1988 - før verden havde set ´Murens fald` og WWW, har jeg brugt morgenen til kort at regne sammen på en kladde herunder hvad vores skattepenge går til.

Min løn er ca. 31.000 kr. før skat og jeg betaler 11.000 kr. i samlet skat, hvoraf kommuneskatten udgør de 25,9 procent, eller 6250 kr. pr. måned svarende til ca. 75.000 kr. årligt i skat til Syddjurs.

Bruttoskatten på de 8 procent (tidl. sundhedsskat) går til Regionen, dvs. ca. 2500 kr. Bundskatten (12,1 procent) går til Staten, og dækker udgifter til Politi, forsvaret, kongehuset og veje (Statsveje) .

I Syddjurs betaler vi 1,4 procentpoint MERE end inde i Aarhus, hvor de både har AROS, svømmehaller, letbane og snart 100% EL busser. Hvad får jeg så for de 1,4 procent i ekstra skat? Det svarer til ca. 4000 kr. - ja, skolerne er nedslidte, se bare i Rosmus, Rønde og Hornslet. Eleverne har én lejrtur på 4 dage i hele deres skoletid. På Syddjurs Friskole (er jo konservativ - dog ikke glaspuster fra Ebeltoft, desværre) betalte vi godt 1700 kr. pr. måned for ét barn, og skolen har lejrture hvert år, og ligger i øvrigt i toppen med hensyn til kvaliteten af undervisningen, målt på gennemsnittet af bundne prøver i 9. klasse.
(kilde: https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Institutions/701006.aspx?dashboard=Karakterer)

Jeg har en sundhedsforsikring på godt 1200 kr. om året tegnet via min pension, og den dækker lægehjælp og psykologhjælp via telefonen for hele min familie. De kan skaffe en tid indenfor 3-5 dage, til behandling, og dækker 8-10 gange ved fysioterapeut eller psykolog. I det offentlige er der ventetider på 30 dage for bare at få en lægetid. Hvordan hænger det sammen? Hvor bliver servicen og pengene af?

Skolerne skal tilføres 100 millioner ekstra over de næste 5 år. Ældreområdet skal gøres enklere - ikke mere snak om tøjvask og højt sygefravær pga. dårligt arbejdsmiljø. Gør noget ved det!

Ved godt at Regioner har sundhedstjenesten, mens kommunen har skolerne, men lever vi i et rigt samfund? Så er det bare trist at man så må tilkøbe produkter i det private, som det offentlige ikke kan tilbyde med samme service (tid, kvalitet), for at få rettidig hjælp.

Arbejdsgiverne er da ikke dumme når de tilbyder sundhedspakker! De ved at man er hurtigere på benene efter et `hårdt slag` - fx. sygdom hos dig selv eller hos de kære. Jeg betaler årligt ca. 30.000 kr. hos Regionerne, som jeg ikke nødvendigvis synes er det jeg har behov for, mens pengene til kommunen bliver brugt på de ældre, skolerne, specialområderne (børn, unge og voksne) og så resten til kultur, veje, byggerier og kommunikation og IT i Syddjurs.

De ældre får hjemmehjælp, hvis de er visiteret til det, i ca. 15-20 min om dagen, da hver enkel SOSU-assistent typisk har 17 besøg hos de ældre i løbet af en arbejdsdag. De fiser den ikke af, jo de har skam firmavogn - snart kun på EL, og gratis frokostpause, hvor de skal sidde med lænken på mens de spiser. (Humor kan forekomme). Til gengæld er `personaleomsætningen` stor og sygefraværet efter sigende højt.

Hvad fan vil jeg med at det her? Jo - valget og pengene skal følge den enkle borger - det er vores idé i det konservative, i hvert fald i mit hoved. Skolerne skal tilføres 100 millioner ekstra over de næste 5 år. Ældreområdet skal gøres enklere - ikke mere snak om tøjvask og højt sygefravær pga. dårligt arbejdsmiljø. Gør noget ved det! De 700 millioner kroner vi i Syddjurs årligt bruger (skal bruges jf. lovgivningen) på førtidspensioner, specialtilbud og beskæftigelsesområdet. Hvad får vi ud af det? Sunde og glade borgere eller individer som må slås for en fair behandling, fordi der er måltal på området? Ja - der er faktisk opsat en strategi på området, den findes her: https://www.syddjurs.dk/dagsorden/udvalget-erhverv-og-beskaeftigelse-eb-06-10-2021

Mit regnestykker fortæller mig, at Syddjurs kommune pr. 21. juli 2021 havde følgende antal borgere på en eller anden form for overførselsindkomst:

• Fleksjobbere: 923
  • Ledige: 718
  • Syge på dagpenge: 832 (stigende)
  • Førtidspensionister: (1587)
  • Langtidsledige: 178
  • Kontanthjælpsmodtagere: 29 (faldende)

I alt 2680 borgere på disse ydelser, og derudover førtidspensionisterne 1587 personer (indgår ikke i tallet ovenfor). Syddjurs bruger ca. 700 millioner kroner på området Erhverv og beskæftigelse – se kagediagrammet nederst på siderne.
(Kilde: pkt. 466 i førnævnte link til referat fra Udvalget for erhverv og beskæftigelse, Syddjurs d. 6. oktober 2021).

Syddjurs Kommune mangler hænder i Hjemmeplejen, på skolerne (vikarer) i børnehaverne, i foreningerne og mange andre steder, hvor der er opgaver som er vigtige for vores samfund, men som vi ikke får `passet ordentligt på`.

Ansæt bare 25 procent af disse mennesker og få indtægter i form af kommuneskat (de 25,9 procent) og de 670 nye Syddjurs medarbejdere får alle en ny stillingsbetegnelse `Medborgerkoordinator` - og deres opgave bliver at `dække ind` hvor der er behov for ekstra hjælp - naturligvis svarende til deres kompetencer +/-. De skal nemlig ha´ chancen for gi’ og modtage smil og glæde fra børn, unge, ældre og på den måde få en meningsfyldt hverdag (mandag-torsdag), for med alle de ekstra hænder kan Syddjurs nedsætte arbejdsugen til 4 dage for ALLE medarbejdere. What’s not to like!

Stem blåt til KV21 - og følg dit hjerte, men brug hovedet og stem på Kristian Damsgaard - fordi jeg har nogle gode idéer og livserfaringer med i stemmeboksen. Vi ses.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen