Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Kære socialdemokrater - hvornår offentliggør I det hemmeligholdte brev fra Miljøministeren?

Artiklens øverste billede
Jørgen Ivar Brus Mikkelsen. Pressefoto

»Socialdemokratiet (S) i Syddjurs ligger inde med information, der ikke er tilgængelig for borgerne.

Det må være konklusioner efter, at S i sidste uge fortæller om et svar fra Miljøministeren. Her fremgår det, at S nu er tilfredse, idet ministeren har lovet, “at lokal borgerinddragelse bliver en del af processen”.

Socialdemokratiet (S) i Syddjurs ligger inde med information, der ikke er tilgængelig for borgerne.

Byrådet har via borgmesteren modtaget et brev fra Miljøministeren, der ikke fortæller noget nyt om den planlagte borgerinddragelse. Så der må være et andet brev. Derfor vil jeg opfordre S til at offentliggøre deres ministersvar, så jeg og andre lokale borgere forvisses om - og hvordan - vi lokalt sikres reel lokal indflydelse.

Mig bekendt er den lokale borgerinddragelse parkeret ved en vandring i hvert område, dels i Kaløskovene den 20/11 kl 10 og dels i Mols Bjerge den 21/11 kl 10. Men undskyld; - det har da ikke noget med borgerinddragelse at gøre – højest en information om projektet og plads til enkelte spørgsmål.

S er ellers ikke sene til at påberåbe sig den enkelte borgers ret til at blive hørt og få indflydelse. Men åbenbart ikke når det handler om naturnationalparker. Hèr er det nok med en pseudo-inddragelse i form af en vandring og måske en mulighed for at skrive et nyttesløst høringssvar til Miljøministeriet.

Kom nu ud af busken, socialdemokrater, og fortæl os om, hvordan Miljøministeren har overbevist jer om, at vi lokalt får en fair og involverende borgerinddragelsesproces. Det har I jo stillet som krav om for at stemme ja til naturnationalparker i Syddjurs + en række andre krav, som ser svært forenelige ud med bekendtgørelsen for naturnationalparker.

Vi venter spændt.«

Læs også

Del artiklen