Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Hvem bestemmer i Udvalget for erhverv og beskæftigelse?

Artiklens øverste billede

50% af de ledige i arbejde efter 4 måneder! Betal kun for det der virker!

Efter 2 ugers undervisning og personlig coaching som gjorde at de langtidsledige turde tro på sig selv og deres egne evner, var 50% af kursisterne i job.

På godt 10 hverdage blev deres virkelighed ændret fra det uholdbare, nemlig at være ”uden for efterspørgsel”, uden et rigtigt job og uden troen på at det kunne forandre sig, ændret fuldstændig til håb for FREMTIDEN!

Hurra! Det er da en succes! Og det kan gentages igen og igen… Hvis man vil ellers vil det!?

Hvem gjorde det? Jobcenteret for Erhverv og Beskæftigelse i Syddjurs kommune. De afprøvede et nyt og utraditionelt koncept og hyrede ”Jobløft”, det daværende firmanavn under ”Service & Co.” - før verden fik Corona.

”Service & Co.” er en uddannelsesvirksomhed der i mange år har specialiseret sig i at uddanne guider til rejsebureauerne og til danske og udenlandske servicepartnere. Et firma der også de seneste 10 år – med stor succes – har hjulpet arbejdsløse i Danmark og Sverige videre til jobs i udlandet eller nærmiljøet.

Prisen på grisen? Jo – 250.000 kr. samlet for de to uger for alle de ca. 30 kursister. Dvs. godt 4.000 kr. pr. deltager pr. uge, hvilket ikke ligger i den absolutte bund prismæssigt, når vi sammenligner med andre eksterne kursusudbydere. Men som er interessant med jobgarantien efter de 4 måneder og 50 % væk fra arbejdsløshedskøen eller kontanthjælpen, og ikke mindst ”game changeren” – med konceptet ”No cure – no pay”. Det sidste forstået på den måde, at hvis kun 10 af de jobparate unge kommer i job efter de fire måneder, så skal Syddjurs´ jobcenter kun betale 2/3 af kursusafgiften. Sker det utænkelige at ingen af de jobparate borgere kommer i job efter 4 måneder er prisen NUL kr. Dvs. ganske gratis for Jobcenteret. Med andre ord er det en `win-win situation` for en konservativ kandidat som mig! Jeg mener, hvad er risikoen ved KUN at betale for det som virker?

Nok om det økonomiske – mere interessant er det om Syddjurs Jobcenter synes godt om konceptet og idéen om at 50% af de ledige kommer i job og væk fra statistikken og væk fra budgettet på de 701 millioner kroner under området ”Erhverv og beskæftigelse”. Nemlig fra passiv forsørgelse over i job eller i uddannelse. Kilde: Budgetavisen 2022

Fakta check: Jobcenter Syddjurs er et område under beskæftigelseschefen. En hurtig søgning på nettet afslører at der pt. findes ca. 50 medarbejdere som alle har titlen `Jobkonsulent`, Arbejdsmarkedsrådgiver` eller `Virksomhedskonsulent`, og som enten er ansat i Center for Job og Fastholdelse, eller på Center for Job, kompetence og erhverv. Alle er organiseret under Beskæftigelsesområdet i Syddjurs kommune. Dertil kommer der så også et antal chefer. Vores bud er, at området beskæftiger minimum 55 medarbejdere inklusive ledere og chefer. De administrerer også sygedagpenge og andre ydelser i forbindelse med fastholdelse til arbejdsmarkedet. Til sammenligning er der ansat ca. 400 i hjemmeplejen i Syddjurs. Kilde: FOA, 2010 tal Hvad koster det at holde sådan ét apparat kørende? Og nytter det i det hele taget noget?

To store spørgsmål, som jeg ikke skal sætte mig til herre over, blot konstatere, at de ca. 50 medarbejdere som i gennemsnit årligt tjener ca. 400.000 kr. med pension og forsikring, tilsammen koster skatteborgere op imod 20 millioner kroner hvert år. For de penge skal de finde beskæftigelse og lave interne kurser i blandt andet CV-skrivning og jobsøgning for ca. 800 ledige om året i gennemsnit. Det svarer til at hver enkel ledig koster godt 25.000 kr. for kommunen bare på løndelen pr. år i administration. Kunne de samme penge bruges mere fornuftigt?

Har Syddjurs en overordnet plan for at nedbringe ledigheden? Ja – naturligvis har de det. Den findes her: Erhvervs- og Beskæftigelsesplan 2020-2022.pdf (jobcentersyddjurs.dk) og i den står der, at der årligt i perioden 2020-2022 skal skabes 700 `jobordrer`, hvilket på dansk må betyde noget i retningen af, at der arbejdes mod at henvise ledige til 700 jobs om året.

Det er store ambitioner, og jeg vælger da også at tolke resultatmålet som gældende for hele perioden, dvs. for 2 år, hvilket giver 350 jobs pr. år, og som virker mere realistisk. Men når Syddjurs så deres mål?

Jf. den sidste statistik for arbejdsløsheden i Syddjurs, så er 200 ledige kommet i job siden august 2020 indtil august 2021, og Syddjurs har pt. en ledighed på 2,9% svarende til 573 personer på dagpenge (A-dagpengemodtagere, og jobparate inkl. dem på uddannelseshjælp og kontakthjælp). Vi ligger lavt og på linje med kommuner som Viborg og Vejle. Kilde: rar-bm.dk

Dvs. at resultatmålet selvom det ikke er opfyldt for nuværende, idet der mangler at blive fundet 150 jobs, så er beskæftigelsen historisk høj i hele Østjylland, og arbejdsmarkedet `skriger` på kvalificeret arbejdskraft.

Tilbage til fornuften, eller mangel på samme. Skal vi ikke i Syddjurs udlicitere en større del af den beskæftigelsesmæssige og jobskabende aktivitet til private aktører? Det er jo tungt at køre en kursus- og jobkonsulent virksomhed med godt 50 ansatte og som på ingen måde er kommunens kerneopgave, hvis i spørger de konservative i Syddjurs. Vi kan og skal jo heller ikke uddanne murere, frisører og SOSU-assistenter. Den del må underdannelsesinstitutionerne og arbejdsgiverene tage sig af.

I vores optik, så skal Syddjurs kun administrere dagpengeoverførslerne og sikre sig, at de ledige og jobparate borgere sendes ud i relevante kurser og aktiviteter? I stedet for at beskæftigelsesområdet bruger tid og penge på ”opfølgningssamtaler” og (til tider) værdiløse CV-kurser og netværksmøder, når vi ved at jobmarkedet styres af konjunkturerne og ofte af tilfældigheder. Som Danske Bank havde som motto inden finanskrisen `Gør det som DU er god til`, ergo skal Syddjurs administrere og ikke agere kursusudbyder eller netværksfacilitator. Og slet ikke når det er penge ud ad vinduet!

Sluttelig kan jeg godt forstå konsulent Palle Højsholt’s frustrationer. Han kan dokumentere at borgerne var top tilfredse med forløbet i efteråret 2019, og han kan fremvise at det virkede og han tog hele risikoen på sig, fordi han netop véd at deres uddannelseskonceptet dur.

Som Palle Højsholt sagde til mig, før jeg gik hjem og skrev det her debatindlæg; ”Kristian, hvorfor skal jeg betale mere i kommuneskat i Syddjurs (Palle Højsholt er bosiddende i Syddjurs), fordi der sidder nogle magtfulde chefer i kommunen og vælger de dyreste løsninger – set ud fra totaløkonomien?”.

”Er der det vi er kommet til, hvor en privat aktør ikke engang kan sælge noget som i `worst case` er gratis, hvis det ikke skulle virke, selvom borgerne i øvrigt er vildt tilfredse med forløbet og elsker at møde ind til engagerede undervisere og mentorer”, citat undertegnede - konservativ kandidat Kristian Damsgaard.

Kort sagt synes jeg at borgerne i Syddjurs skal tage stilling til hvor de vil sætte deres penge, og dermed deres kryds tirsdag d. 16. november.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.