Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Dansk Folkeparti i Syddjurs håber på mere nærpoliti

Artiklens øverste billede
Ebba Grethe Møgelvang (DF), byrådsmedlem og kandidat til KV21: Pressefoto

»I Dansk Folkeparti lokalt og nationalt anser vi flere nærpolitistationer for en nødvendighed for, at give vores borgere en absolut god tryghedsfornemmelse. Folks retsbevidsthed styrkes via nærpoliti.

Jeg tror på at rigtig mange borgere brændende ønsker sig deres lokalbetjent tilbage i de små og mellemstore byer. Jeg ved fra mit arbejde som domsmand i Vestre Landsret, hvor vigtigt lokalkendte betjente kan være med til at løse mange sager, netop fordi de kender til området og færdes der hele tiden. Synlighed er så vigtig en faktor, når vi taler om nærpolitistationer.

Da jeg boede i Hornslet, havde vi vores egen lille politistation og lokalboende betjent. Det var tryghed på alle niveauer.

Lad mig ridse lidt op om de fordele en sådan betjent har i sit nærområde.

• · Hurtig og god kontakt med borgerne
  • · Mange afvekslende og forskellige typer opgaver
  • · Kender mange af de lokale
  • · De unge som kører på knallert
  • · Dem der er kendt for at køre i bil med enten sprit el. narko i blodet
  • · Ballademagerne i byens natteliv
  • · Lokale forretninger som oplever tyveri
  • · Løbende patruljering i lokalområdet virker præventivt
  • · Hjælpe beredskab og lign. I brande, ulykker mv.
  • · SSP. Samarbejde med skoler og kommunen

De lokale betjente vil også betyde, at der ses mere politi i gadebilledet således, at der kan blive mere ro både i byer og oplandet. Syddjurs er som sagt en landkommune med nogle større bysamfund, derfor vil det være ønskeligt, om vi fik oprettet nærpolitistation igen i Hornslet. I dag har vi en i Ebeltoft, men alt for langt at køre når man skal rykke ud.

Den by vokser og vokser og derfor haster det med. at få etableret en station i byen. For jo hurtigere man får implementeret en nærpolitistation, des hurtigere vænner lokalbefolkningen sig også til at bruge dem til at få råd og vejledning, evt. lave anmeldelser og lign.

Eksempelvis stiger problemet i vores områder med lokalt narkosalg til helt unge mennesker. Det er som regel nogle om kommer kørende til de mindre byer og sælger hash og stoffer til de unge

Utrygheden vokser faktisk blandt landets borgere, og ikke kun grundet kriminalitet. Der kan være andre årsager til utryghed. Eksempelvis stiger problemet i vores områder med lokalt narkosalg til helt unge mennesker. Det er som regel nogle om kommer kørende til de mindre byer og sælger hash og stoffer til de unge. Det kan typisk være i en park man mødes, på en bestemt aftalt på plads og nogle ved vi – at de også sælger fra deres private bolig.

Både SSP, skoler, ungdomsskoler er tilfredse med at samarbejde med en betjent som er i eget nærområde, og de er også med til at forebygge kriminalitet blandt børn og unge gennem et styrket samarbejde på tværs af de respektive steder jeg nævner. Det er veldokumenteret i undersøgelser hos kriminalpræventivt råd, at disse lokal betjente og SSP styrker trygheden i et område.

Inden man nedlagde mange nærpolitistationer i mange mindre byer, vidste man faktisk godt, at det virker med nærpoliti. Og at et synligt politi og hurtig tilgængelighed til dem skabte tryghed og tillid.

Dansk Folkeparti ønsker at styrke retssikkerheden på landsplan, derfor ønsker vi hurtigt flere nærpolitibetjente bosiddende i vores byer, fordi nærpoliti gavner lokalsamfundet, og betjentene kan skabe gode samarbejdsrelationer med deres lokalsamfund langt hurtigere end dem, der bliver sendt ud fra de større byer.«

Læs også

Del artiklen