Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Den bedste holdkaptajn kan sikre retningen

Artiklens øverste billede
Molly Thomsen. Foto: Lars Norman Thomsen

»Som ældre i Syddjurs er jeg stærkt bekymret for at få en kaptajn for Syddjurs Kommune, som tidligere har stået i spidsen for massive besparelser på ældreområdet og samtidig har været talsmand for skattelettelser.

Vi ser nu konsekvenserne af de massive besparelser på ældreområdet, som Claus Wistoft stod i spidsen for. Besparelser har medført, at der er reduceret betydeligt i antallet af medarbejdere, som varetager træning, pleje og omsorg.

Det var, hvad der skete i den periode, Claus Wistoft stod for ledelsen af Syddjurs Kommune. Med Claus Wistoft i spidsen vedtog byrådet en budgetstrategi for byrådsperioden 2018-2021, som betød, at der inden for Sundhed og Omsorgs egen økonomi skulle skabes et råderum til omstilling af kernevelfærden i Syddjurs Kommune. Sundhed og Omsorg skulle finde/spare/effektivisere 20 -30 mio. kr. årligt fra 2021. Det er som at fodre hunden med sin egen hale, og det har ramt hele ældreområdet hårdt.

Vi ser nu konsekvenserne af de massive besparelser på ældreområdet, som Claus Wistoft stod i spidsen for. Besparelser har medført, at der er reduceret betydeligt i antallet af medarbejdere, som varetager træning, pleje og omsorg. Det er ikke godt for mennesker, som har behov for det, og det er ikke godt for medarbejderne, som bliver presset og sygemeldte. Det presser dem, der er tilbage, endnu mere. Det er en ond spiral, hvor flere bliver syge. Det går ud over de mennesker, som modtager hjælp, og de møder mange vikarer.

Jeg foretrækker en kaptajn for Syddjurs Kommune, som sørger for, at pengene følger med flere ældre – og med det efterslæb der er på ældreområdet i Syddjurs, er det ikke nok. Der skal rettes op på skuden. Det kræver en kaptajn, som ikke er til fals for krav om skattelettelser og har vist, at han vil styre ældreområdet i en retning, hvor der er tid nok til den hjælp, ældre har behov for, og at arbejdsmiljøet er så godt, at der er lavt sygefravær, at personalet ikke søger til andre kommuner eller i værste fald helt forlader faget. Jeg vil ikke have en kaptajn som styrer enevældigt.

Jeg vil have en hold-kaptajn. Michael Stegger har de seneste fire år vist, at han er en sikker hold-kaptajn, der har rigtig god dialog med borgerne.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Del artiklen