Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Jeg stemmer på Venstre 16. november - Det radikale Venstre er fortid for mig

Artiklens øverste billede
Carsten Bech meldte sig ud af Det radikale Venstre i 2018. Arkivfoto

»Min stemme går 16. november til Venstre. Det er der flere årsager til. For det første får jeg sværere og sværere ved at se mig selv i mit gamle parti Det radikale Venstre.

Ved at stemme Venstre er jeg også med til at sikre et stabilt økonomisk lederskab

Ved dette valg er det vigtigt at vi sender et klart signal til regeringen og støttepartierne, om, at planerne om naturnationalparker er et fejlskud. Jeg blev overrasket, da Venstres kandidat Peter Krog-Meyer i maj gjorde opmærksom på, at Kaløskovene er på Miljøminister Lea Wermelins liste over mulige indhegnede naturnationalparker. Desværre havde han ret.

Hvor det ender, ved vi ikke. Meget behændigt kan vi få mere at vide 20. november, altså 4 dage efter valget. Derfor er det vigtigt, at stemme på partier, der er klare i mælet i forhold til at sige fra overfor Lea Wermelin.

Uanset om Kaløskovene bliver hegnet eller ender som urørt skov, vil vi se store forandringer, i forhold til muligheden for at borgerne kan bruge skovene rekreativt. Urørt skov betyder bl.a., at dræn afbrydes, med det resultat at mange af de steder vi færdes i dag, kan blive til sumpede områder.

Ifølge Skovfoged Eigil Møller vil vi på sigt miste mange af de smukke egetræer. Hvis der opsættes hegn, vil det forstyrre naturligt forekommende vilde dyrs vandring. Uanset om det er den ene eller anden løsning vil det betyde, at vi som besøgende i naturen får begrænset adgang.

På Mols er modstanden helt forståeligt meget stor. Planerne om at lave en stor indhegning er ikke god, hverken for mennesker eller dyr. Borgerne bliver hegnet ude, og dyrene hegnet inde. Store dyr mistrives ofte, hvis de skal gå i den samme indhegning året rundt. Biodiversitet er åbenbart blevet et trylleord, som kan retfærdiggøre hvad som helst. Jeg kalder det ufornuft og hykleri.

Her i Syddjurs håber jeg, at et flertal siger pænt »nej tak« til ministeren. At nogen her i kommunen støtter op om en så omfattende indgriben i vores natur, er mig ubegribelig. Ved at stemme Venstre er jeg også med til at sikre et stabilt økonomisk lederskab.«

Læs også

Del artiklen