Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Folkelig forankring en forudsætning for radikale løsninger

Artiklens øverste billede
Bjarke Jensen, kandidat for Det radikale Venstre til KV21:

»I mine øjne er naturnationalparkerne verdens bedste idé. På Djursland kan vi passende placere hegnet umiddelbart øst for E45 og lade Randers Fjord, Kattegat og Djurslandmotorvejen markere de andre grænser.

Det er nok en kende for ambitiøst for de fleste, og i bund og grund også urealistisk. Jorden på Djursland skal stadig kunne dyrkes. Og vores landbrug, med de mange hundrede års erfaring i nytænkning og udvikling, kan få mulighed for at bidrage til den grønne omstilling og udvikle nye, bæredygtige dyrkningsmetoder.

De nuværende planlagte Naturnationalparker får vi næppe den store indflydelse på, men vi bliver nødt til at forberede os på, at der skal afsættes mere land til vild natur i fremtiden. Vi har siden, vi tabte de tyske hertugdømmer i 2. Slesvigske Krig, levet under Hedeselskabets paradigme, ”Hvad udad tabes, skal indad vindes,” og accepteret at alt hvad der kan skal under plov. Også om vi så skal dræne søer og fjorde for det.

I disse tider er vi midt i et paradigmeskifte. Vi er så småt ved at acceptere, at naturen har en værdi i sig selv. Og ved at lære at natur ikke er dyrkede marker, hvor man bevist går efter at udelukke så mange arter som muligt, men derimod noget andet, mere og større. Men et paradigmeskifte på samfundsniveau kræver en folkelig forankring. Vi har en helt naturlig tendens til at sætte hælene i, hvis der kommer nogen og vil trække radikale forandringer ned over hovedet på os. Det tror jeg er ved at ske i debatten om Naturnationalparkerne, og det vil jeg kæmpe med næb og kløer for at vi undgår.

I Syddjurs Kommune har vi nogle fantastiske landskaber, venligt formet af gletsjerne under seneste istid. Vi kan få noget af Danmarks smukkeste natur. Men vi bliver nødt til at blive enige om hvordan vi gør det. Beboerne, ejerne og brugerne af områderne skal inddrages. Som tilhænger af rewilding, med hegn, heste og blåhat, skal jeg overbevises om at jeg skal skrue ned for ambitionerne og jeg skal have mulighed for at overbevise de mere tøvende om at mere vil natur er for fedt, selvom der måske kommer et par låger og et par riste mere.

Vi skal også afsøge andre muligheder for at give naturen bedre vilkår end de metoder der er oppe i medierne. Vi har en masse vandløb der kan frisættes, genskabe et par sving og lukke nogle dræn. Vi kan tænke i mindre markenheder og bredere levende hegn i skellene.

I Radikale Venstre håber vi at vi igen bliver en del af byrådet, og få mulighed for at sætte gang i dialogen om hvordan vi får en vildere og friere kommune.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen