Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Naturen fortjener et frirum - også i Mols Bjerge

Artiklens øverste billede
Eigil Holm Nielsen. Arkivfoto

»Vi har brug for Naturnationalparker, også gerne i Mols Bjerge. Naturen har brug for frirum i en verden, hvor naturen oftest er tabere.

Debatten her på Mols har været fyldt med påstande og elementer af ophidselse, der minder om amerikansk valgkamp, hvor sandhed er manglende og udokumenterede påstande har frit løb.

På vælgermødet på Mols på Molssskolen blev det til stor overraskelse for mange slået fast, at det kun er statens arealer i Mols Bjerge, der kan blive udpeget til Naturnationalpark.

Ikke hele Mols Bjerge Nationalpark, ikke hele Mols Bjerge, men kun statens arealer.

Disse arealer er dag indhegnet på kryds og tværs, afgræsses af Naturstyrelsens kreaturer og private landmænds kreaturer. Er vi så heldige, at det bliver udlagt til Naturnationalpark, så bliver alle hegn, der i dag opdeler Statens arealer på kryds og tværs fjernet, og kun hegnet rundt om bliver bevaret. Altså mindre hegn.

Udgangspunktet for behovet for Naturnationalparker er beskyttelse af naturen, og give den et frirum til at komme i balance, men hele den negative debat har handlet om benyttelse af naturen.

Jeg besøger tit Mols Bjerge til fods, også inde i indhegninger, hvor der går dyr, det har aldrig givet problemer og jeg færdes der trygt. Jeg besøger også ofte Kalø Slotsruin, hvor der også går køer der afgræsser arealerne, her er der ingen problemer med tilgængeligheden, hverken for mig og de andre 200 000 mennesker, der årligt besøger ruinen.

Ofte har jeg mødt folk med hunde der ikke er i snor, eller i meget lang snor, hvor ejerne ikke har styr på,, hvor hunden befinder sig, det gælder især i Mols Bjerge. Hvis de får problemer med dyr i indhegningerne, så er der en naturlig årsag til det.

Man kan sammenligne forholdene i dag mellem Statens arealer og så Molslaboratoriet.

Molslaboratoriet driver deres arealer tæt på de forhold, der vil komme til at gælde i en Naturnationalpark, her er der kun et ydre hegn, vilde heste og kreaturer og en stigende biodiversitet. Her er der ingen problemer med tilgængeligheden, og dyr der sulter.

Udgangspunktet for behovet for Naturnationalparker er beskyttelse af naturen, og give den et frirum til at komme i balance, men hele den negative debat har handlet om benyttelse af naturen.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen