Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Casper Grud Nielsen turde - hvor andre kappedes om at tække kapitalen

Artiklens øverste billede
Illustration: Thomas Woody

»I læserbrevet ”Sjovt som ny udstykning i Ugelbølle er blevet pakket væk til efter KV21? Lurepasser politikerne?” beskriver Ib Meldgaard Møller, hvorledes udstykningen Ugelbølle Øst er sat i bero – formentligt til efter kommunevalget 16. november.

Dette beskriver netop vigtigheden i at stemme til kommunevalget, da byrådsmedlemmerne får en direkte indflydelse i hverdagen for os borgere i Syddjurs – formentligt endda mere direkte end partierne på landsplan. Da Syddjurs er en attraktiv kommune med naturperler - og større mængde udstykningsklar landbrugsjord – forudser jeg, at de kommende år vil byde på mange episoder, hvor ejendomsudviklere vil forsøge at maksimere byggeri uden at vise hensyn til naboer og naturen. Dette betyder derfor også, at mange borgere i Syddjurs over de næste 4 år kan blive helt afhængige af, om deres lokale politikere har en holdning til balancen imellem ubegrænset byggeri af enhver højde og type og hensynet til de nuværende borgere og naturen.

Da jeg flyttede til Syddjurs, havde jeg ikke nogen større viden eller interesse om lokalpolitik, men dette ændrede sig, da jeg oplevede, hvordan en ejendomsudvikler ville bygge massivt i det område, hvor jeg og min familie bor. Jeg kunne her se, hvorledes kommunens forvaltning udelukkende tog hensyn til udviklers ønske, og borgerne i området ikke blev inddraget, imens jordejere og udviklere fik lov at styre processen helt ned til udformningen af udkast til lokalplanen. Vi blev derfor ufrivilligt vidne til at udkastet til lokalplanen ville give udvikler lov til at bygge flere hundrede procent flere huse end tidligere fremlagte planer, og husene måtte ligeledes være med flere etager end tidligere fremlagte planer. Alt sammen på bekostning af nuværende grundejere.

Det var kun grundet et enormt stort arbejde fra Distriktsrådet og grundejere og efter flere samtaler med lokalpolitikere, at de fem politikere i PUK-udvalget (plan udvikling og kultur) nedstemte forslaget til lokalplanen således, at processen skal starte forfra. Det er en sjælden begivenhed, at PUK udvalget nedstemmer lokalplaner og endnu sjældnere, at det sker ved enighed.

Landspolitisk er jeg bestemt ikke socialdemokrat, men den eneste politikker (som stiller op til aktuelle kommunevalg), der åbent ville fortælle om sine visioner for udviklingen af Ugelbølle by – og som stod så meget ved det, at han har beskrevet det i et læserbrev, var Casper Grud Nielsen fra Socialdemokratiet

Det var dog beskæmmede, at processen skulle tage flere år, før lokalplansforslaget blev nedstemt, hvilket førte til års bekymringer og spildt arbejde for begge parter. Den største grund til dette lange forløb var dels forvaltningens ensidige behandling, men desværre ligeså vigtigt, at de fleste byrådsmedlemmer ikke vil fortælle om deres visioner for byerne i Syddjurs og om deres holdning til grænsen imellem ubegrænset byggeri og hensynet til nuværende borgere – hvilket medførte den slags ”lurepasseri” som Ib Møller nu beskriver i sit læserbrev.

Jeg lærte ved denne proces, hvor stor betydning de lokale byrådsmedlemmer har på det nære i borgernes liv. Ligeså vigtigt har jeg dog lært, at der kan være enorm forskel imellem samme parti – alt efter om det er i Folketinget eller i Kommunen. Landspolitisk er jeg bestemt ikke socialdemokrat, men den eneste politikker (som stiller op til aktuelle kommunevalg), der åbent ville fortælle om sine visioner for udviklingen af Ugelbølle by – og som stod så meget ved det, at han har beskrevet det i et læserbrev, var Casper Grud Nielsen fra Socialdemokratiet. Ligeledes mærkede jeg en imødekommenhed hos de øvrige medlemmer af Socialdemokratiet, som jeg sætter stor pris på og som var medvirkende til, at de absurde byggeplaner er stoppet – i hvert fald for en stund.

Casper Grud Nielsen turde have en holdning om udviklingen af vores kommune og turde have en holdning til, hvor meget nuværende borgere skal acceptere – og lide af tab både monetært og psykisk – for at tiltrækkes byggeri i udvikling i kommunen. Derfor vil jeg også være tryg ved at vide, at han sad i Syddjurs Byråd næste gang borgere kommer i klemme grundet udvikleres ønske om at maksimere byggeri på nuværende borgeres bekostning. Og der vil komme sådanne sager de næste år – og måske er det dig og din familie næste gang.

Jeg skal ikke bestemme, hvem du vil stemme på, men det er utrolig vigtigt, at man gør sig klart, at ens stemme til Folketinget ikke nødvendigvis skal være retningsgivende ved dette valg.

På tirsdag den 16 er der valg – og valget er dit.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen