Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Medarbejderne skal stille krav til kommunalpolitikerne

Artiklens øverste billede
Jan Bruno Jensen (A), kandidat til KV21:

»Jeg er selv ansat ved Syddjurs Kommune og har været det i godt tre år. Før kom jeg fra det private arbejdsmarked og må ærlig indrømme, at jeg blev lidt overrasket.

Ofte ser jeg, at beslutninger i byrådet er taget ud fra følelser og holdninger, men disse er taget uden at høre medarbejderne fuldt ud.

Vores byråd er den øverste myndighed i denne kommune, det har det fulde ansvar for, at kommunen kører økonomisk ansvarlig, og at medarbejderne har en god trivsel m.m.

Ofte ser jeg, at beslutninger i byrådet er taget ud fra følelser og holdninger, men disse er taget uden at høre medarbejderne fuldt ud.

Hvert år sidder mange medarbejdere i ugerne op til budgetforhandlingerne og tænker: bliver min afdeling reduceret eller helt lukket, eller hvor meget skal jeg spare i denne omgang?

Mange medarbejdere har vænnet sig til det, men kan vi kalde det trivsel? Nej vel!

Som medarbejder i Syddjurs Kommune bliver ledelsen og medarbejderrepræsentanter informeret om, hvad direktionen tænker om budgettet, og efterfølgende, når budgettet er vedtaget, får selv samme personer igen information om det nye budget.

Som medarbejder har du en mulighed for at lave høringssvar, som også nogle gør.

Men det kan også være svært for en medarbejder at finde alle de forslag som vedrører ens afdeling eller andres, og dermed kan det være svært at finde ud af, hvad der er af forslag til budgettet, og derfor kan det nogle gange være overraskende, når man ser hvad man har valgt enten at spare eller udvide på.

Et eksempel: tøjvask ved hjemmeboende borgere. Da det kom frem, syntes mange det var en god ide i hvert fald i byrådet, og selv jeg syntes også, det var en god ide. Man glemte bare at høre dem der arbejder med det til daglig, hvad deres holdning og hvilke udfordringer de så i det, men også pårørende til de ældre bør man have hørt på. Det gjorde man desværre for sent, efter, at man havde lave en aftale med en leverandør om vask.

Meget støj kunne være undgået i denne sag.

Man kan som menigmand blive valgt ind i byrådet uden at have nogen uddannelse eller indsigt i, hvordan en virksomhed skal ledes. Det skal der også være plads til. Men ledelse bør ikke udføres på følelser, men mere på hvad der er godt for vores økonomi i kommunen og for borgerne, Og medarbejdere I Syddjurs Kommune, det ved man kun, hvis man spørger dem som politikere.

Byrådet bør overveje, hvordan man får bedre borgerinddragelse, og medarbejderinddragelse i de sager som har store konsekvenser for mange borgere og eller medarbejdere Syddjurs Kommune.

Jeg vil i det kommende byråd arbejde for, at medarbejderinddragelse bliver en hverdag i mange sager, samtidig med at vores borgere også skal høres.

Vi i Socialdemokratiet går stærkt ind for borgerinddragelse, og med en borgmesterkandidat som Michael Stegger Jensen, er jeg sikker på, at med ham i spidsen skal det nok lykkes.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen