Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Hvorfor tæller faglighed ikke på socialområdet i Syddjurs?

Artiklens øverste billede
Gert Landergren Due, formand Socialpædagogerne Østjylland:

»Gennem hele pandemien er det sundhedsfaglige personale blevet respekteret og hyldet. Heldigvis, for vi ved, at hvis vi bliver indlagt på et sygehus, bliver vi mødt af personale, der på grund af deres faglighed ved, hvad de laver. Det gør os trygge.

Faglighed kan lyde helt banalt, for selvfølgelig har sygeplejersker og læger en uddannelse, der matcher deres arbejde. På samme måde forventer vi også, at revisoren har en økonomisk uddannelse, og at elektrikeren, der tilslutter opvaskemaskinen, er uddannet. Faglighed er overalt, og det gør, at vi som samfund hele tiden udvikler os. Men ikke alle steder i samfundet er fagligheden lige udbredt.

Socialpædagogerne kan i en ny analyse påvise, at fagligheden i høj grad halter på det sociale område. Helt konkret drejer det sig om personalet på sociale tilbud for voksne. I Syddjurs Kommune er blot 60 procent uddannede socialpædagoger.

Hvordan kan det være, at man tillader, at samfundets svageste borgere ikke skal mødes med relevant faglighed i deres liv? Socialpædagoger har den teoretiske viden og faglighed til at hjælpe borgerne til en bedre og mere givende hverdag, - de støtter, kompenserer og arbejder med borgerne i respekt for udfordringerne.

Vi anerkender, at borgerne også kan have behov for en sundhedsfaglig indsats. Men de er mennesker først og patienter derefter, og det skal personalesammensætningen afspejle. Målet for os er derfor, at der er den rette balance af forskellige fagligheder, og den rette balance betyder en væsentlig andel socialpædagoger.

Byrådet bestemmer kvaliteten i indsatsen for de svageste borgere. Vælgerne bestemmer, hvem der sidder i byrådet.«

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen