Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: »Min hjerne holdt kæft i en time. Det har jeg aldrig prøvet før.«

Artiklens øverste billede
Morten Siig Henriksen, byrådsmedlem i Syddjurs for SF. Pressefoto

»Kan kultur øge trivsel og bringe udsatte borgere tættere på arbejdsmarkedet? Det har byrådet besluttet at afprøve efter forslag fra SF. Den første evaluering af forløbet ’Kultur på recept’’ i Syddjurs viser positive resultater og bør give stof til eftertanke til det kommende udvalg for social og beskæftigelse.

Byrådet besluttede i budget 2021 at afsætte en kvart million årligt i de næste fire år til projektet ’Kultur på recept’. Projektet går ud på at fremme trivslen blandt de borgere, der står udenfor arbejdsmarkedet. Det er borgere som typisk døjer med stress, angst eller depression. I Syddjurs er ’Kultur på recept’’ konkret blevet til et kursusforløb på otte uger i to gange tre timer, som har fundet sted her i efteråret på Kulturhotellet i Rønde.

Deltagerne har været sammen med andre i samme situation, uden at det skulle handle om de svære ting.

Kursusdeltagerne er blevet udsat for både musik og billedkunst. De har sunget sange, som de selv har valgt. De har lavet billedkunst, hvor det gjaldt om at lære grundlæggende tegneteknikker. Fælles var altså, at præstationen ikke var i fokus. Det var derimod fællesskabet. Deltagerne har været sammen med andre i samme situation, uden at det skulle handle om de svære ting. Kulturen har været det centrale, og den har ikke en fast målestok.

Alle deltagerne siger, at det har øget deres trivsel i nogen eller høj grad. En deltager har bl.a. sagt om forløbet: »Min hjerne holdt kæft i en time. Det har jeg aldrig prøvet før.« Resultaterne stemmer overens med fire andre kommuner, som har kørt lignende forløb i mere end tre år med mere end 800 borgere. Her svarede 75 %, at forløbet øgede deres trivsel og 50 % svarede, at det bragte dem tættere på arbejdsmarkedet. Det viser for mig, at kulturen kan noget helt særligt hos udsatte borgere, som har brug for noget andet end økonomiske incitamenter.

I SF glæder vi os over de gode resultater og håber, at byrådet fortsat vil være med til at bakke op om disse indsatser for vores borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Hvor den ordinære beskæftigelsesindsats ikke er god nok, må andre muligheder bringes i spil.

Ydermere så SF gerne, at byrådet lod sig inspirere af ‘’Langtidsledige tager teten’’ ved at oprette borgerstyrede budgetter i samarbejde med en fond. I Aarhus har langtidsledige kontanthjælpsmodtagere kunnet disponere over 50.000 kroner til komme ud af ledighed. Fx til at tage en coach-uddannelse eller et kørekort. Indsatserne virker, når de ledige inddrages og den personlige udviking understøttes, og det kan vi blive meget bedre til.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen