Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kaløskovene set fra Norge

Artiklens øverste billede
Genrefoto

Via lokalavisen fik jeg 25. november med mig nyheden om, at naturstyrelsen har stærke planer om at gøre Kaløskovene til en nationalpark. Det ødelagde min nattesøvn.

Jeg har boet i Norge i nærmere 50 år, men er dansk statsborger. I mit hjerte bor den danske bøgeskov, og i særdeleshed Kaløskovene. Med hele min opvækst i Rønde, og senere også bolig og job i Rønde/Kalø, mener jeg at have en kvalificeret mening om den eventuelle forestående »vandalisering« af Kaløskovene.

Det virker som om hele sagen lider af et underskud på demokrati og faglig kompetance/indsigt.

Det virker som om hele sagen lider af et underskud på demokrati og faglig kompetence/indsigt. Ved at sætte op en elektrisk indhegning må man have et formål. Er det at lukke folk ude fra den glæde og nydelse det er at færdes i skovene, eller er det at lukke det eksisterende dyreliv inde?

I hele min opvækst har jeg cyklet i skovene, siddet og nydt fuglesangen og duftene af skoven. Senere blev jeg kendt med den norske jagtelev (Bjørnulf) på jægerskolen1964. Han var senere ansat ved Vildtbiologisk Station, hvor han deltog i arbejdet med indsamling af data, som resulterede i H. Strandgaards dr.-afhandling om rådyrpopulationen i Kaløskovene (1973). Så, ja, der er altså dyr i skovene!

Er det meningen at spærre dem inde og lade dem forgå? Vi var også så heldige at bo på Karlsminde, som er en af forpagtergårdene under Kalø. Denne og flere andre gårde, ligger i randzonen af det tænkte område. Hvad har man tænkt sig med de tilliggende landbrugsjorder?

Et andet spørgsmål: hvad med kirken og kirkegården, som er en af de smukkeste jeg ved om? Jeg antager disse ligger på viet jord. Har miljøstyrelsen tænkt sig at sætte sine fodaftryk også her, hvor for øvrigt både min far og søster ligger begravet? Skal Rønde-befolkningen passere en færist for at komme i kirke?

En færist placerer man for at hindre dyrefærdsel (gerne af klovdyr), men den vil også være en hindring for udrykningskøretøjer, både til Grønfeld, Egens og Mols. Har man haft nogen form for »høring« hos alle dem som bor mellem Rønde og Femmøller?

Til beboerne i Rønde: Det haster! Find frem vandringsstaven, gå en tur i skoven. Stå op for det værdifulde åndehul Kaløskovene er og vil være fremover. Ikke lad dette værdifulde område blive raseret af fredningskåde myndigheder, men lad det det fortsat leve i symbiose med omegnen!

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Del artiklen