Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Venstre vil rulle Arnepensionen tilbage - husk det!

Artiklens øverste billede
Leif Lahn (S), MF, Arkivfoto

»Det gør mig virkelig bekymret, når jeg hører, at Venstre arbejder på at rulle retten til Arnepension tilbage. Indtil videre har flere borgerlige partier truet med at fjerne retten, hvis de får muligheden efter næste valg. Men nu står det sort på hvidt i Venstres prioriteringer til finansloven 2022, at de vil rulle aftalen tilbage. Her er jeg virkelig glad for at det er os og ikke Venstre, som stod i spidsen for finanslovsforhandlingerne.

Til vores nyvalgte Venstrekandidat her på Djursland, Jens Kloppenborg-Skrumsager, kan jeg bare sige: Det er en kæmpe fejl, og det er usolidarisk overfor dem, som har haft et langt og slidsomt arbejdsliv. Dem er der faktisk nogle stykker af her på Djurs, hvor 6.381 borgere er berettiget til at søge om tidlig pension, hvor af en del allerede har søgt. Så Skrumsager – måske du kan spørge dit parti, hvorfor man vil tilbagerulle noget, som enhver kan se, er efterspurgt og nødvendig? Og hvad er dit svar til alle dem, som virkelig har slidt og slæbt og som har brug for en tidligere tilbagetrækning?

Det var en stor sejr for os i Socialdemokratiet og for mig personligt, da Socialdemokratiet, sammen med støttepartierne og DF, indførte Arnepensionen sidste efterår. Som gammel havnearbejder og tillidsmand på Aarhus Havn gør det mig pavestolt, at se Socialdemokratiet og andre partier tage ansvar for dem, som har bidraget til fællesskabet, siden de var helt unge lærlinge. De kan nu trække sig tilbage, før de er slidt helt ned, og imens de stadig har helbredet til at få noget ud af deres pensionstilværelse.

Men nu ved vi da hvad der sker, hvis de borgerlige vinder magten igen efter næste folketingsvalg

I stedet for Arnepensionen vil Skrumsagers parti forbedre den seniorpensionsordning, som de sammen med de borgerlige partier og De Radikale indførte i 2019. I Socialdemokratiet er vi sådan set enige i, at det er vigtigt med en god og stærk seniorpensionsordning. Derfor var en forbedring af ordningen også en del af aftalen om ret til tidlig pension. Men seniorpensionsordningen kan ikke erstatte Arnepensionen, som giver en ret til de lønmodtagere, der har bidraget til fællesskabet i mange år.

At Venstre arbejder imod retten til Arnepension kommer dog ikke bag på mig. For allerede første gang Socialdemokratiet præsenterede forslaget, fejede den tidligere borgerlige regeringen det ned ad brættet og kaldte vores forslag ”det største bluff i dansk politik i generationer”. Men nu er retten blevet til virkelighed, og om godt en måned bliver Arnepensionen ført helt ud i livet, når de første kan trække sig tilbage efter et langt og hårdt arbejdsliv.

Opgørelserne viser indtil videre, at langt de fleste ansøgere har baggrund som for eksempel håndværker eller slagteriarbejder. Og det glæder mig, at dem med de længste og mest slidsomme arbejdsliv fylder mest blandt ansøgerne, og at dem med en lang uddannelse og stillesiddende skærmarbejde fylder mindst. For hvis du spørger os i Socialdemokratiet, er det netop solidaritet at sikre, at dem som har haft de længste og hårdeste arbejdsliv, kan trække sig tilbage lidt tidligere, så de også har værdigheden og helbredet i behold, når de går på pension. Det forstår en gammel havnearbejder som jeg, men det gør man åbenbart ikke hvis man er Venstre mand eller fra de Konservative.

Men nu ved vi da hvad der sker, hvis de borgerlige vinder magten igen efter næste folketingsvalg.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.