Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Hvis vi vil leve, må vi forandre noget af alt det, vi kender så godt, Carsten Skivild

Artiklens øverste billede
Lars Erik Sørensen, medlem af Alternativet. Foto: Lars Norman Thomsen

»Natur for hvem? -om Kaløskovene som naturnationalpark.

Distriktsrådsformand Carsten Skivild citeres d. 29. 9. ’21 på syddjurs.lokalavisen.dk.

Her giver han klart udtryk for, at han ikke ønsker Kaløskovene som Naturnationalpark. Argumenterne er bl.a., at det er bynært og at de bruges af mange til fritidsaktiviteter. Han beskriver videre, hvordan han ser, at en potentiel ændring af skovene vil vanskeliggøre tilgængelighed.

I forbindelse med overvejelserne over, hvilke områder af den meget sparsomme natur af god kvalitet, vi har tilbage i Danmark og som skal beskyttes ekstra, er vi dog nødt til alle at se det hele lidt mere fra oven. Det betyder, at vi kommer til overvejelser som: Hvilke privilegier, som jeg hidtil har nydt, er jeg nødt til at slække på?

Måske er jeg nødt til at holde mig på stierne, måske må jeg af hensyn til fauna undlade at overnatte, at løbe eller køre på mountainbike dette eller hint sted, fordi det er nødvendigt ud fra en konkret vurdering af beskyttelsesbehovet i det pågældende område. Altså slippe den tanke Carsten Skivild citeres for på TV2oj.dk: »Jeg ved godt, at det er statsskov. Men vi i Rønde føler, at det er vores skov.«

Det er ret nemt at blive privilegieblind – det svære er at give slip på privilegier. Her for at tilgodese en yderst presset natur med pladsmangel - en natur, vi alle er en del af.

Sammen kan vi bidrage til, at vi alle får bedre natur – bl.a. hvis vi ikke står hårdt på, at vi vil have adgang til det hele. Og så i øvrigt finde os i, at vi f.eks. skal til at lære, at en skovsti kan være mudret, og at man lader dyrene være i fred.

Med håbet om, at der når dette læses, er mindst en naturnationalpark besluttet eller på vej i Syddjurs.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Del artiklen