Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Vi får naturnationalparker - uanset om vi vil have dem eller ej

Artiklens øverste billede
Oversigtskort

»Pia Bruun plæderer i Ebeltoft Folketidende den 5.d.s. for, at vi skal hæve overliggeren, så den ikke er i vejen for en saglig debat om betydningen af naturnationalparker og herunder primært betydningen af en naturnationalpark i Mols Bjerge. Af indlægget fremgår, at opfordringen overvejende skyldes Pia Bruuns frygt for de fremadstormende klimaændringer.

Da vi i sin tid havde EU regler der påbød landmænd at braklægge en del af deres markarealer, skortede det ikke på biologernes begejstring over den biodiversitet der derved blev skabt og det endda helt uden store græsædere, så måske skulle man hellere se noget bredere på mulighederne for at skabe biodiversitet.

Kan Naturnationalparker så bidrage positivt til klimaændringer. Jeg stiller mig tvivlende, og jeg tror da heller ikke, at det er det overordnede mål for biologernes anbefalinger, men mere deres faglige interesse i at få fremmet biodiversiteten. Da vi i sin tid havde EU regler der påbød landmænd at braklægge en del af deres markarealer, skortede det ikke på biologernes begejstring over den biodiversitet der derved blev skabt og det endda helt uden store græsædere, så måske skulle man hellere se noget bredere på mulighederne for at skabe biodiversitet.

I dag er biologernes strategi, at få overbevist vores politikere om, at biodiversitet kun kan skabes på afgnavede bakkedrag ved hjælp af store halvsultende græssende dyr. Det er vel kun en af alle de typer natur og diversitet der præger landskaberne og set fra lægfolks side vel egentlig en ret ensformig og ”fattig” natur og en natur, som næppe påvirker klimaet i nogen som helst retning. Hvis klimaet i det hele taget bliver påvirket af naturnationalparker er det nærmest i negativ retning på grund af alle de pruttende og bøvsende græsædere, der jo bidrager negativt til Co2 belastningen. Hvis man virkelig ville gøre noget godt for Co2 ballansen og dermed klimaet, så genskabte man jo de plantager der prægede Mols Bjerge for mindre end 20 siden.

Jeg ser egentlig ikke, at skeptikerne mod naturnationalparker prøver at latterliggøre forslagene som venstreorienteret biodiversitetshalløj. Derimod ser jeg en ret udbredt frygt for, at naturnationalparker skaber barrierer mod den frie adgang til at nyde og færdes i naturen, og det synes jeg er en begrundet frygt, og her hjælper det jo ikke en døjt, at biologerne står frem og fortæller, at det er folks egen skyld, hvis dyrene bliver forskrækkede og angriber, for så er de kommet for tæt på eller de har tilladt sig at tage hunden med ud i naturen.

Jeg er enig med Pia Bruun i, at vi ikke skal have lave overliggere i den demokratiske diskussion, men jeg er godt nok meget i tvivl, om der ikke i den aktuelle sag på forhånd er indlagt overliggere, som hindrer en reel demokratisk proces, for jeg tror vi får naturnationalparker, uanset om vi vil have dem eller ej. Det ligger i tiden.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Del artiklen