Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Vild natur - Danmark halter langt bagefter

Artiklens øverste billede
Kolindsund som naturnationalpark - hvad mener du?

»Vores miljøminister, der ligesom vores borgmester repræsenterer et forfriskende generationsskifte i politik, har klogeligt sat udnævnelse af naturnationalparker på stand by.

Der er så tid til omtanke og forhåbentlig massiv borgerinddragelse.

Jeg er i øvrigt stor tilhænger af at lave naturgenopretning ved at gendanne Kolind Sund som eet stort vandområde for bl.a at reducere frigivelsen af CO2 og andre klimagasser

Men allerede nu har undertegnede en forhåbentlig velargumenteret mening om Mols Bjerges videre skæbne i det spil :

Ved at lytte til bl.a vores lokale socialdemokratis holdning, udtalelser fra miljøministeren og udsagn fra forskellige eksperter, synes det for mig indlysende, at det overvejende succesfulde forsøg med naturpleje der pt. foregår i vores bjerge på Molslaboratoriets 120 ha udvides til at omfatte 1100 ha, der dog ikke skal indhegnes af et 25 km langt hegn, som det af nogle er blevet foreslået, men at det skal bestå af et antal mindre indhegninger, sådan som det faktisk også fungerer nu.

Det vilde kvæg skal ifølge miljøministeren erstattes af rolige stude, og dyrene skal tilses, plejes og nødfodres efter behov. Dette er der så nok ikke meget rewilding over, men artsrigdommen af insekter og planter vil til stadighed øges vha. dette arbejde. Jeg håber, at en sådan ordning kan betegnes naturnationalpark, hvis Mols Bjerge bliver udpeget.

Trofisk rewilding (genforvildning), som man gerne vil kalde det, der skal foregå i naturnationalparker, hvor naturen så vidt det er muligt udvikler sig fuldstændigt på egne præmisser og med store græssere, kræver for mig at se og efter nøje studier af denne problematik, langt større arealer end der kan opnås med 1100 ha i Mols Bjerge.

Derimod kan man komme ganske tæt på ægte rewilding i Lille Vildmose, der har et areal på 7.600 ha. Arbejdet hermed er i fuld gang.

’Rewilding’ på små områder som Mols Bjerge løser ikke det helt store problem med vores natur. Det gøres derimod bedre med det der hedder restaurering økologi som er genopretning af meget store naturområder.

Dette foregår med stor succes forskellige steder i landet. Et eksempel er genslyngningen af Skjern Å, der allerede nu har hjulpet på biodiversiteten i området og skabt et samfundsmæssigt overskud på 200 millioner kr.

Danmark er frygteligt bagud i forhold til andre europæiske lande, hvad angår vild natur. EU anbefaler at op til 30 procent areal skal være vild natur, i Danmark har vi kun 2 procent . Det forhold kan der sagtens rettes op på, for masser af landbrugsareal dyrkes kun pga EU tilskud. Giv i stedet tilskud til at ophøre med dyrkning. Kommer vi bare op på 20 procent mere vild natur, se SÅ kan der laves egentlig rewilding.

Jeg er i øvrigt stor tilhænger af at lave naturgenopretning ved at gendanne Kolind Sund som eet stort vandområde for bl.a at reducere frigivelsen af CO2 og andre klimagasser. Disse ca. 25 km2 kunne da være en naturnationalpark, der vil noget.«

Læs også

Del artiklen