Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Hjelm Dyb skal ikke være havets losseplads

Artiklens øverste billede
Ebba Grethe Møgelvang (DF), tidligere byrådsmedlem og nuværende lokalformand i Syddjurs. Pressefoto

»Syddjurs Kommune skal ikke finde sig i klapning af giftigt havneaffald fra Aarhus i vores havområder, hvor vi som bekendt har nogle af de bedste og reneste badestrande i Danmark.

Mit budskab er – løs jeres egne affaldsproblemer i egen kommune, Aarhus.

Syddjurs Kommune bliver nødt til at bede Miljøministeren og Miljøstyrelsen og Fiskeriministeren om hjælp i den verserende sag om, at Aarhus Kommune vil dumpe spildevandsaffald fra rensningsanlægget/havnen ved Marselisborg i Kattegat ved Hjelm Dyb.

Problemet med Aarhus Kommune og spildevand er såmænd ikke nye.

Da jeg sad i NTM-udvalget i sidste byrådsperiode, havde vi netop samme problematik på dagsordenen flere gange, fordi Syddjurs landmænd modtager ca. 8000 kubikmeter spildevandsslam fra Aarhus Kommune som bliver pløjet ned på markerne.

Men nu synes Dansk Folkeparti Syddjurs ærlig talt, at Aarhus Kommune må se at finde ud af, at ordne deres egne opgaver med spildevandsslam.

Men nu synes Dansk Folkeparti Syddjurs ærlig talt, at Aarhus Kommune må se at finde ud af, at ordne deres egne opgaver med spildevandsslam.

Nabokommunerne skal ikke vedblive med at være steder, hvor man lige kan dumpe sit ’affaldsproblem’.

Aarhus vil bygge et helt nyt rensningsanlæg ved havnen i Aarhus, fint nok. Men i den forbindelse vil man dumpe 930.000 kubikmeter slam/bundfald på havbunden få km fra Syddjurs kyst mellem Hjelm og kysten, hvor der ganske vist er op til 70 m havdybde men, hvor der også er nogle af Djurslands allerbedste turiststeder og badestrande.

Hvorfor Aarhus Kommune ikke selv finder en løsning med deres affald er underligt, man kan vel finde en grusgrav hvor det kan deponeres, eller man kan finde en løsning til, om det kan afbrændes enten på Lisbjerg afbrænding eller Båndlev Biogas i Trige.

Sidste år i oktober, da man have samme debat i Vejle, udtalte Dansk Folkepartis næstformand og folketingsmedlem Morten Messerschmidt sådan til medierne: »Det er chokerende, at Miljøstyrelsen giver de her tilladelser, og det kan have fatale konsekvenser for livet under havet. Det vil vi have stoppet.« Han gik sammen med Venstre og SF til Miljøstyrelsen for at få stoppet klapning, som man betegner dumpning af havaffald omgående.

Dansk Folkeparti ved Syddjurs lokalformanden vil hermed kontakte Morten Messerschmidt og få ham ind i sagen her lokalt, han må kontakte Miljøminister Lea Wermelin og Fiskeriminister Rasmus Prehn, og om nødvendigt må han kalde hende i samråd, for at få en skriftlig og mundtlig dialog omkring disse problemer til havs, som jo viser sig at være menneskeskabte.

Det uhyggelige ved sådanne sager er faktisk, at forurenet affald, der dumpes på dansk havbund, aner man intet om, hvilken skade det gør på lang sigt.

En anden ting som gør mig oprørt er, at vi i NTM-udvalget i Syddjurs Kommune har kæmpet for at få og bevare vores ’Blå Flag ved badestrandene’, skal det nu ødelægges af nabokommunens affaldsdumpning i vores del af Kattegat?

Det vil jeg ikke acceptere, derfor sker der henvendelse til mine partifæller i dag på Christiansborg, de må kæmpe sammen med os her lokalt.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Del artiklen