Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Grib bolden i Grenaa Havn

Artiklens øverste billede
 Jens Kloppenborg. Pressefoto

Så blev bolden da vist kastet til Grenå og faktisk hele Djursland. Nu gælder det om at gribe den. Aarhus havn står foran en stor udvidelse, men modstanden til den meget store udvidelse vokser nu blandt århusianerne.

Modstanden har nu også to store erhvervsvirksomheder i landets næste største by, nemlig Salling Group og Arla.

Begge virksomheder, der er store kunder på havnen, har indsendt et kritisk høringssvar til den videre proces for udvidelse af havnen.

Dette viser for mig, at kritikken af udvidelsen af Aarhus havn ikke er en useriøs kritik og modstand til den vækst og velfærd, som en østjysk erhvervshavn tilfører hele det østjyske, ja faktisk det meste af Jylland.

Aarhus havn har målrettet, og meget professionelt, gennem det sidste halve århundrede opbygget en stor og veldrevet containerforretning. APM Terminals i Aarhus besejles af verdens største containerskibe, og trafikken på havnen fra den kant er flot og imponerende.

Hvis vi i Grenå griber den bold, der lige nu flyver i luften, og får skabt rammerne om et Port og Østjylland, med to store og stærke erhvervshavne, så vil vi også skabe de politiske rammer for en længe ønsket motorvej helt frem til Grenå havn.

 Jens Kloppenborg, folketingskandidat for Venstre i Djurskredsen

Men ligesom sidst, da Aarhus havn skulle udvides i 90’erne, vil man fra Aarhus havns ledelse udvide i øst og vest, og satse på alt. I stedet for at fastholde den store succes, som containerhavnen er, så vil Aarhus havn stadig have stykgods og bulk.

Men det vil århusianerne bare ikke have længere, og det har Aarhus havn alt for sent indset, netop nu hvor to så store Aarhus-virksomheder også giver den vilde udvidelse det røde kort.

Og netop her er det at Grenå havn har chancen. Det er nu vi skal vise, at alt bulk bør flyttes ud af Aarhus og skibes fra Grenå, meget gerne i et tæt forretningsmæssigt samarbejde med Aarhus havn, så begge havne bliver vinderen.

Hvis vi i Grenå griber den bold, der lige nu flyver i luften, og får skabt rammerne om et Port og Østjylland, med to store og stærke erhvervshavne, så vil vi også skabe de politiske rammer for en længe ønsket motorvej helt frem til Grenå havn.

Der er nærmest tale om et kinder-æg her. Aarhus slipper for en monstrøs udvidelse af havnen. Grenaa havn får en saltvandsindsprøjtning af de helt store, og alle borgere på Djursland får en bedre infrastruktur, som vi har tørstet efter i årtier.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen